tips på bottenmaterial!
Köpte ett hörn kar igår på ca 170 liter och fick inte med direkt någon inredning eller så! Har en del grejer men inget grus eller sand! Vet ju att det finns en del trådar ang vad ni har osv! Men jag skulle gärna vilja ha lite tips på var man kan köpa billigt och snyggt grus!? Tror jag vill ha grus istället för sand men är inte helt säker! Och sedan är frågan hur mycket det går åt?! Någon duktig som vet? Karet kommer att användas mest till vanliga sällskaps fiskar och även till snäckor så något som inte är vasst måste det vara! Det står i sovrummet som går i svart och vitt i övrigt! Visa gärna bilder på era om ni vill :-)
Inget grus men julas filtersand för blästring är både billig och bra 25kg kostar väl 59kr tror jag, exakt hur mycket som går åt till ett 170L vet jag dock inte.. Beror lite på hur pass tjockt lager bottensubstrat man vill ha också :) bilder på akvarier med den sanden finns i min tråd " Mina kar 4" kan inte länka till den via mobilen nu :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
När man köper sån sand, hur rengör ni den innan ni lägger i eller hur gör ni?
Jag gör i princip samma sak med alla olika bottenmaterial.. Tar en 10 litershink fyller upp till 1/3 med bottensubstratet sen spolar i vatten samtidigt som jag "görar runt" så att allt damm flyter upp.. Sen häller jag av vatten, och gör det några gånger.. Vet inte om jag är omständig eller inte har det "bästa sättet", men så gör jag :)
Så gör jag med :) bara tänkte om sån här sand behövde mer tvätt då den inte är gjord för akvarium om du förstår hur jag menar? :) jag har även kokat sand nån gång men det blev för mycket jobb!
På Biltemas så står det att det ska gå använda till akvarium. Och jag vet många som använder Julas blästersand.. Men jag tvivla på att någon har kokat den sanden, blir som du sa lite väl mycket jobb :P
Jaha, blir ju lite smått irriterad att gubben köpte sand på djuraffären till sitt 700 liters för ett antal år sen när man nu får reda på detta! Hehe :) men nu vet vi, tack för svaren! Och förlåt om jag kapat tråden :)
Ingen fara #7 du får gärna tjuva tips du oxå ;). Tack alla för tipsen. Synd bara att det är sand ja hade gärna haft något grus aktigt. Ska spana runt lite å se vad ja kan hitta :) Hojta om ni kommer på något mera :)