Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3646 ggr
[Kajsa91]
0

Vad är detta för snäcka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste dagarna har jag sett en massa såna här snäckor i ett av mina akvarium, vad är det för snäcka?

Bilderna blev inte så bra men hoppas det går att se tillräckligt vad det är för någon :)

Linda8406
0

ser ut som en vanligt "skräp" snäcka tycker jag. Physa tror jag dom heter har oxå sånna i mitt lilla kar dom kan fort bli många om man inte håller efter dom bara så du vet ;)

[hejhejnaffy]
0

Jupp en liten physa,dem förökar sig snabbt och det blir lätt överbefolkat

[Kajsa91]
0

Tack! ^^

Hur ska man döda dom då? Om man ska ta bort dom från karet..

Gör dom ingen nytta i akvariet?

[dynamitella]
0

Jag låter mina gå kvar. Men jag tycker alla småttingar mot rutan och matar fiskarna med :)

De äter överbliven mat och sånt, så de gör nytta.

Men som tidigare sagt kan de explodera i mängd på några månader.

[Kajsa91]
0

#4 men jag har inte lyckats se några små, såhär "stora" är typ alla.
Är dom för stora för att trycka sönder? Borde jag slänga dom eller trycka där i? Äter äppelsnäckorna eller räkorna upp dom?

Dom var himla söta tycker jag ^^ men inte så kul om det kryllar av dom sen ;P

Som dom där små platta runda snäckorna, känns som man dödar en massa men finns lika många kvar.
Vad är det för några? Måste kanske lägga in en bild för att få svar på de. :P

[dynamitella]
0

Jag tycker att det är inhumant att låta dem torka till döds :) Så jag mosar hellre dem med tummen, så de dör direkt. De är ganska mjuka i skalen, så det går lätt och snabbt (inte som med de stenhårda kanelbullarna).

Räkorna brukar äta dem när de är döda :)

De är ju inte störiga, utan snarare trevliga att se på (det ser ut som de ha öron) :)

[Kajsa91]
0

#6 Ja, känns elakt att bara låta dom dö, så blir såklart att döda dom på något sätt. Så får väl mosa dom då..

Vilka är kanelbullarna? Hur ser dom ut?

Trodde dom små runda som ser ut som öron var kanelbullarna :P
Dom som är helt platta.

[dynamitella]
0

De som ser ut som en kanelbulle, är en kanelbullesnäcka :) Haha,

http://calle.hekla.nu/husdjur/akvivoria/Discus%20sp.jpg

[Kajsa91]
0

#8 Men du sa " inte som med de stenhårda kanelbullarna" ? Dom är ju mjuka? :P Känner mig helt förvirrad! haha.

Men kanelbullarna, äter dom på växter och sådär? Eller vad gör dom?

Är den snäckan jag la upp, kanelbullen och sandsnäcka olika? :P
Trodde den jag la upp på bilden kanske var sandsnäckans bebisar, att dom skulle bli långa liksom :P

[dynamitella]
1

Om du får tag i en 5 mm stor kanelbulle och försöker trycka den mot rutan här hemma är risken för repor på glaset, så stenhårda mina är!

Ja.

1. Kanelbullesnäcka är alltid platta och aldrig större än 7 mm (oftast 3-5). Hos mig är de stenhårda.

2. Physa (din bild), är en egen sorts snäcka. De påminner om dammsnäckorna vi har i våra vattendrag. De blir upp till 1 cm stora och är oftast fläckiga med "mjuka" skal.

3. Sandsnäckor är alltid trumpetformade, sen dag 1. Bebisarna ser ut som små pinn/konformade snäckor. De blir som vuxna upp till 3 cm stora (efter några år). De är stenhårda och omöjliga att krossa mellan fingrarna. Sandsnäckor föder levande ungar, medans de andra två lägger ägg :)

[Kajsa91]
0

#10 wow, repor i glaset?!  Så hårda är inte mina.. Fast har bara tryckt på två. Kanske varit för små.

Tack för informationen! :)

Gillar sandsnäckorna, fint skal och ser så roliga ut när man ser dom, ser ut som att dom ska ramla ur skalet ^^

Men om man vill få bort några sandsnäckor så dom inte blir för många, ska man krossa dom med en hammare eller något ?

Känns så otroligt elakt att döda någonting i akvariet, men kan ju inte bli helt överbefolkat där antar jag.

[dynamitella]
0

Ja, det är helt sjukt :) Haha. Kalkrikt vatten kanske bidrar?

Jag har aldrig behövt döda en sandsnäcka :) De förökar sig inte så snabbt och syns inte lika mycket som de andra.

Lika så är de lätt att ge bort!

[Kajsa91]
0

#12 Vill med känna på en sån hård :P Känns helt sjuk att en sån liten grej skulle kunna vara så hård liksom..
Får man kalkriktt vatten av kalksten? Lagt i de till mina äppelsnäckor iallfall :) Räkorna klarar det va?

Ah okej ^^ Då får dom vara :) Bara sett 6 st så. Och så är dom ju inte på glaset så..

[dynamitella]
0

Ja, jag tyckte det också :) Men min tumme är mjuk och snäckorna över en halv cm är ju ganska rejäla i skalet.

Ja, kalksten hjälper säkert.

Det är dock inget jag provat själv, så jag vågar inte uttala mig om det mer :)

[Kajsa91]
0

#14 Hoppas jag hittar en så stor så jag får känna ^^

Okej. :) Men räkorna kan inte dö av lite mer kalkrikt vatten? Och vattnet kan väl bara ta upp en viss mängd kalk med om jag förstått de rätt..?

[dynamitella]
1

De kan inte dö av "lite" mer nej :)

Men exempelvis crystal red och black dör lite hur som helst om man chockar dem med hårt vatten. (De vill ju ha lågt pH).

Men de du har är utom fara :)

[Kajsa91]
0

#16 Okej. :)
Dom du visade var helt otroligt fina. Är dom större? Dom ser mycket större och maffigare ut ^^

Förstår inte varför jag inte skaffade räkor innan, så söta är dom och längtar tills mina med rom föder. :)

För någon dagsen red en rainbow på en röd, den vägrade släppa och den röda försökte simma iväg :P
Jepp, jag skulle kunna titta på dom i en evighet.

[dynamitella]
0

Crystal-räkor är lite större ja :) Och tjockare om kroppen.

Men däremot får de mindre kullar och parar sig inte lika ofta. Så på 6 månader har jag bara fått 2 kullar utav 10 räkor. Det är riktigt kasst jämfört med de 15 kullarna jag fick av 10 rainbows och körsbär.

Men de är finare, tycker jag!

Vad kul :) Tyvärr blir det inga bebisar mellan de arterna, men det är så de parar sig. Genom ryggen :)

[Kajsa91]
0

#18 Oj, ja det var inte så mycket =/
Men kärsbär och rainbows, får dom nästan varje månad? eller tar det ett tag innan dom kan bära rom igen?

Ja, dom är vackrare :) Blir lite mer räka när dom är täkt i sån tydlig färg eller så, inte genomskinliga någonstans liksom. Dom ser ut att ha hårt skal :P
Hoppas jag blir bättre på räkor så jag någongång skulle kunna prova på crystalisar ^^

Oj, trodde bara dom bråkade :P Fattar dom att de inte blir något mellan dom eller försökte dom då utan att veta liksom?

[dynamitella]
0

Nej. De brukar i regel få ganska regelbundet, men de segar sig här hemma (dock parade sig en crystal red och en tiger i veckan, och idag har hon rom under magen).

Mina rainbows verkar gå var/varannan månad med rom :) De går med rommen i en månad, ömsar en gång, och vid andra ömsningen blir de på smällen igen. Körsbären lika så.

Det går bra att prova med grad c-a :) Alltså såna med lite genomskinligt på sig. De är tåligare! Så tveka inte att prova om du får tag i några.

De vet nog inte om att det inte går :P Ibland blir hanarna så till sig när en hona ömsat att de sätter på allt de kommer över. Ibland fel hona tom. :)

[Kajsa91]
0

Kanske kommer igång bättre snart då? :)
Trevligt! Dom ser så roliga ut med rom ^^

Okej :) Hittade ett helt sånt ömsskin igår, innan har jag bara sett bakdelen eller lite fram, men igår låg ett helt där.
Är det sant att dom äter upp det? att det är mycket bra i det?
Tog dock upp denna för att visa mamma ^^ annars har dom andra legat kvar.

Får prova någon gång då ^^ Är ju inte världens undergång ifall de inte skulle gå, men självklart tråkigt.
Hur mycket mindre tåliga är dom du har då? Har det bara med vattnet att göra? eller kan dom bli sjuka och sådär? Eller räkor kanske inte blir sjuka?

haha, okej ^^ bra att dom inte kan få bebisar då när hanarna inte verkar ha så bra koll ;P