Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2257 ggr
SanTob
0

Fenbiten..

Har en vailtail kille som bott tillsammans med sorgmantel tetror (han på affären sa att de skulle funka, men de gjorde de rakt inte) och nu har han blivit alldeles jättebiten på sina fina fenor..

Nu bor han själv, kan fenorna växa sig fina igen, kan man hjälpa han på något vis?

Mysisa
0

Fenona brukar växa ut igen.

Jätte bra att du flyytade på honom, salt brukar man använda för att skynda på läkningen. Men jag vet inte hur mycket

minavitas.wix.com/kennel

[Wijsa Kaberg]
0

Man brukar säga en tesked per 50 liter vatten, vad jag har hört.

Ellenfyrkant
0

Aldrig joddsalt. finns ektozonsalt på djuraffärer, bra!

Mvh Ellenfyrkant

Lindzen
0

Mata honom med bra mat. Vad ger du honom just nu?

Se till att vattnet är bra kvalité, ha värme på ca 28-29 grader och mata 2 ggr om dagen. Då ska han nog växa ut fenorna bra igen :)

Du kan också spegelträna honom någon gång om dagen.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

SanTob
0

Jättetack för era svar.. :) Just nu äter han vanligt flingfoder..

Ska man kanske ge han något annat? vad för något isf?

Mysisa
0

Artemia är det bästa basfodret du kan ge, men även andra frysfoder som svart/vita mygg/oxhjärta tex går också bra att ge. Men INTE röda mygg, många fiskar som fått sätta livet till pga det fodret

minavitas.wix.com/kennel

Ellenfyrkant
0

#6 Vad sker i fisken när man ger röda mygg? Rekommenderas ju till många?

Mvh Ellenfyrkant

Mysisa
0

Vad som sker i fisken vet jag faktiskt inte, men många kampfiskar som fått bukvattensot av just röda mygg.

Jag har aldrig matat med röda mygg själv eftersom så många rekomenderar att låta bli

minavitas.wix.com/kennel

Ellenfyrkant
0

Men det gäller vissa specifika arter?

Mvh Ellenfyrkant

Stoodyear
0

Kampfiskar verkar mest känsliga, flera av mina fiskar tål röda mygg alldeles utmärkt. Men man bör låta bli av risken att det kan skapa allergi om man håller på och tar i det.

Mysisa
0

Vissa arter vet jag att man brukar mata upp med röda mygg för att göra dom lekredo, men jag har ingen koll på vilka arter eller hur pass bra det är

minavitas.wix.com/kennel

Lindzen
0

Röda mygg har jag förlorat långt över 10 kampfiaskar på. Först blir de förstoppade och till salu får de bukvattensot. Bukvattensoten gör att inälvorna blir som en geggig soppa inne i fisken, så när man väl ser det så är det för sent, fisken går nästan aldrig att rädda. Det kan hända inom loppet av nån dag efter man matat med röda mygg.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[dynamitella]
0

Jag förlorade 5 slöjstjärtar i bukvattensot efter att ha matat regelbundet med röda mygg.

Men jag använder det trots allt enstaka gånger för att få fiskar på lekhumör. Men jag rekommenderar ingen annan att göra det, för att vara på den säkra sidan!
Bäst är artemia, vanliga räkor från affären (och deras rom), oxhjärta och mygglarver.

SanTob
0

Tack igen för era svar :) Ska köpa hem Artemia och lite annat smått och gott..

Vill verkligen att han ska bli hel och fin igen.. Han är vår första kampis så han är lite speciell här hemma.. Han är över året så han är väl lite sliten för de oxå kanske..

Ellenfyrkant
0

Hur är det med vita och röda mygg, skillnader?

På en av djuraffärerna här omkring sa de att den ena var mer proteinrik. Vilka skillnader finns det mer och vilka olika arter är dessa egentligen? Vita myggor och röda myggor. ;)

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
0

Bra fråga. Det är i alla fall inga svenska myggor som lägger dessa larver. De kallas för "midge" på Engelska, och är någon sorts släkting till myggan. Jag är inte alls insatt.

Alltså, vita mygglarver är lagom för att fylla ut fodret med. Men vad det exakta innehållsvärdet är har jag ingen aning om.

Röda mygglarver är så proppade med protein att fiskar som inte är carnivorer ibland inte klarar av mängden protein på samma gång.

(Ingen av de ovanstående är från vanliga myggor alltså, utan något liknande kryp. De svarta myggen är från vanliga myggor).