Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2705 ggr
[josefineomar]
0

Mina zebraciklider bråkar!

Att zebraciklider skulle bråka är kanske inte något man höjer på ögonbrynen för, men för mig är det faktiskt chockerande.

Jag har haft två zabraciklidhanar ihop med andra ciklider sedan jag köpte dem båda från samma ställe, de är alltså bröder eller nära besläktade. Så de har alltid varit ihop. Det har alltid gått hur bra som helst. Medan mina andra ciklider varit mer elaka så har zebrorna inte tuggat sönder växter eller bråkat med några andra. De har varit fredliga.

För ungefär en och en halv vecka sedan sålde jag alla fiskar förutom mina zebror och en mal. Jag ville köpa honor till dem så att jag kunde ha ett zebraciklidakvarie. Ungefär i samma veva flyttade jag dessutom akvariet och tömde ut det mesta av vattnet, tog ur rötterna och la i stenar som bildar fyra grottor, samt växter och blandade sanden med lite mörkare sand. (Ska ha en lugnande verkan med mörkare sand har jag hört.)
Bakgrund fick jag inte suttit dit, men det ska snart på plats då man måste ha bakgrund och fiskarna blir lugnare. (Märker dock inte av att de blev stressade utan bakgrund, så jag tror inte deras förändrade beteende beror på detta.)

Det gick bra till en början att ha dem i akvariet, som jag kan tillägga är på 180 liter, men jag insåg ganska snart att de jagade varandra en hel del och mina tankar på att skaffa honor så snart som möjligt blev större, då jag antog att de kanske skulle börja bry sig om dem och inte varandra i sådana fall. Jag har ännu inte fått tag i några honor.

Idag har jag jobbat hela dagen. I morse var det ingen fara med dem, man såg att de var lite bitna på - men det är ju ciklider oftast ändå så det tänkte jag inte över. Men nu när jag kom hem såg jag en stjärt sticka upp ur en grotta och bölja i takt med vattnets rörelse. Fick panik och trodde han var död, men det visade sig att han levde. Men han hade knappt någon kraft att flytta sig och han var väldigt äten på. Först trodde jag att hjärnan syntes på ena sidan, men insåg sen att det var skinnet som blivit så ljust. Den andra hanen verkar må bra och är knappt biten på.

Så, hur kan det komma sig att två hanar som alltid varit tillsammans och aldrig bråkat så illa förut, plötsligt gör det när de får ett 180 liters för sig själva med massor av gömställen och växter? Är det stressen över att bara vara de två? Hade de fullt upp med att hålla de andra fiskarna i schack så att de inte gav varandra tid? Skulle honor minska deras bråk, eller blir de bara än mer rivirbenägna då?

Tacksam för svar!

[dynamitella]
0

Kanske för att du har dem i 180 liter, och att de plötsligt ser varandra som rivaler istället för bröder. De kan ha blivit vuxna nu också i samband med det hela, så det kan ha bidragit med hormoner.

När du sätter två hanar av en art ensamma (eller med vars en maka) i för små kar, så ser de varandra som competition.

250 liter är vad de kräver om man ska ha fler fiskar än en eller ett par (nu menar jag lekpar).. Så byt hellre en hane mot en hona om du insisterar på att behålla dem i akvariet :)

[josefineomar]
0

Jo, när du säger det så är det kanske för litet. Men ser ju så stort ut för två ciklider.. Har också sett akvarium på ungefär 180 liter där det funnits stora grupper med dem, så har väl tagit för givet att det ska gå bra. Så himla typiskt, vill ju inte döda den ena heller, eller byta ut den. Lite sentimental har man ju blivit efter att ha haft dem båda i ett och ett halvt år.. ;) Skulle det kanske fungera om man skaffar andra fiskar förutom zebrahonor..? Så himla jobbiga djur man har! :O

[dynamitella]
0

Ja, man blir lätt hemmablind :)

Alltså, ett par kan utan problen gå där. Men eftersom de så tydligt visar att de inte vill ha varandra där, så är det inte mycket man kan göra :)

Jag vågar inte riktigt rekommendera något, då ciklider inte är min inriktning :)

[josefineomar]
0

#3 - Den hanen som blivit illa åttagen ligger mest stilla i hinken och ser ut att ha ganska ont. Hans sår på huvudet ser inte så bra ut - ganska djupt.. Undrar om han repar sig utan alltför mycket pina, eller om det är bäst att snabbt döda honom? Kanske bäst att avliva honom? För de kommer ju ändå inte kunna samsas?

[dynamitella]
0

Om du känner att han mår dåligt och att du inte har någon stans för honom att bo, så är det lika bra att avliva stackarn.

Det är en smaksak vad som känns bäst.