Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3585 ggr
gickan87
0

Passar diskus in?

Har idag i mitt 240 l akvarium följande fiskar. 2 skalare 9 Sorgmanteltetra 5 praktbotior 5 glödbandstetror Funderar på att införskaffa ett par av Diskus, men skulle dem trivas i mitt akvarium?

MVH Erika :)

gickan87
0

Puttar upp.

Imitra
0

skulle i alla fall skaffa fler glödbandstetror efterom de gärna vill vara ett ganska stort stim :) Själv skulle jag satsa på nån ciklid eller så, tror det skulle passa in bra :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

theraphosa
0

Gissar att resten av dina tetror mystiskt försvunnit och att de är scalarerna som är skylldiga… hehe. Och när du skaffar Diskus så kommer resten ryka. Men i övrigt passar dom nog in, jag tycker dock att när dom blivit stora att du köper större akvarium =) och har lite koll på sorgmantlarna så de inte biter på fenor.

här kan du läsa lite:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499

gickan87
0

#2-3 Att glödbandstetrorna är så få beror på att övriga 15 dött av ålder :) Mina skalare är mellanstora så inga tetror går in i deras munnar ännu ^^ Vad är normalpriset för blå Diskus per st. ? Här tar de 300 för en. Inga billiga fiskar direkt :)

Randen
0

300!!!!!!!här tar de 1280kr för en!!!!!!!! :o

[dynamitella]
0

Det skiljer sig på form och färg, storlek och ålder, och om de är vildfångade eller odlade (och om det är grossistfiskar eller hemmodlade).

varken 300 eller 1500 är ovanligt :)

theraphosa
1

#4 jaha där ser man, mina scalarer genom åren har alltid vart väldigt gluppska, men de kan ju va en individ sak.

Jag tycker oxå de lät billigt men som sagt de handlar bl.a om ferg varianter. Här där jag bort finns en zoobutik som säljer ett par gul röda stora för 10´000, de är skadat.

Köp inte vildfångat bara! För dom är ganska hotade i de vilda, iaf de grönblåa.

Stoodyear
0

Men man vill väl uppmuntra till att köpa vildfångat ändå? Gör man inte det så får fiskarna ingen anledning att bevaras, och blir då ersatta av typ vattenkraftverk och skit som lönar sig. För att arter ska bevaras så måste dem ha ett värde, och det får dem genom att folk vill köpa dem. Därför rekommenderas det att man köper vildfångster har jag hört :s

tesselituss
0

nä bort med praktbotiorna, de stressr Diskus. Sedan så skulle jag råda dig till att inte köpa Diskus ur butik, vi har bra handlare i bland annat varberg, trollhättan, och de finns oftast möjligheter till transport lite var stans! då får du snygga fiskar av bra kvalite! :)

Kram /Tess

tesselituss
0

de viltfångade är väl inte alls direkt hotade…. styrs med massa massa olika tillstånd för att få plocka upp viltfångade, så jag skulle lätt kunna köpa viltfångade utan problem om jag hade velat lägga de pengarna på de!

Kram /Tess

theraphosa
0

#8 #10 OJOJOJ!!! Jag tänker inte ens ta upp den här diskutionen men de är lite kul hur olika folk värdesätter djur och dess mångfald, exixtens och biologiska utväcklig i de vilda där de hör hemma….

Och de är måååånga djur som tas från de vilda utan alla dessa "papper" och de ger ut dessa papper värkar inte bryr sig om djurens mångfald i de villda isf, kolla bara på den svarta clownfisken, finns knappt kvar i de villda för folk vill ha dem i akvarium, obs att få saltvattens fiskar odlas med framgång i fångenskap bara de säger ju vart de är på väg… Ne nu måste jag sluta blir då arg när de gäller sånthär.

Öppna era ögon.

tesselituss
0

öppna ögonen? va? vad har du för kunskap om viltfångade Diskus? träffat hudson?

Kram /Tess

theraphosa
0

#12 de va mer skrivet till #8 men vart förvånad att du är för vildfångat oxå… Nej vet inte vem de är men vet en som tar in just Diskus olagligt då ----- köpte in ett par av en ferg som inte är så vanlig i aveln, har för mig att den sorten hette grönblå. Så ja jag vet lite.
Vad har du för erfarenhet  som är så bra om vildfångat? För jag har svårt att de de possetiva med vildfångat.

jigsaw
0

Varför råder du henne att inte köpa discus i butik?

Stoodyear
0

Förstår att du är självutnämd expert på området, och självgod dessutom. Jag delar bara med mig om vad jag läst. Själv sitter jag ju inte någonstans och fångar vilda fiskar för att sälja så kan inte uttala mig, mer än utifrån vad jag läst.

Kjell Fohrman är mycket kunnig på ämnet och håller föredrag om detta, han säger bla. följande "Utan snarare skulle jag vilja påstå att om man är verklig miljövän så köper man vildfångad fisk"

tesselituss
0

har man lyssnat på föreläsningar med de största så har man fått en väldigt fin bild om hur de går till och står till i amazonas. Och Diskus fångas i olika delar av amazonas och de forskas mkt deras population och spridning av de olika arterna. de finns. de finns brun, grön, blå viltfångade och på vissa ställen så hittas de crossar som visar hur diskusen förflyttar sig och breder ut sig. Dessa jag pratar om är måna om att det skall bevaras enligt min uppfattning. Men självklart finns de tjuvfiskare, de gör de i allt. Men som de ser ut nu så är inte diskusen hotad enligt va jag har hört… Kommer själv försöka få komma med på en resa ner till brasilien om 2 år och få uppleva detta. Tror knappast de hade tillåtit turister att komma och ta upp viltfångat om de hade vart en hotad art! Vi har kaj i varberg som importerar viltfångat, och allt går den lagliga vägen och de borde väl inte gå om de vore hotade arter! varför jag avråder från att köpa Diskus ur butik? För oftast så får man en fisk som inte fått bästa upp -och tillväxtmöjligheter så de är ofta felväxta och har nån skit i sig. Nu är de inte så hos alla men kollar man i de flesta butiker som har Diskus ser man dessa defekter. Därav mitt råd. skall man lägga så mkt pengar på en fisk så lägg hellre pengar på fisk som är frisk¡ Visst, de e valfritt! Men bara ett tips. Man har igen de 100ggr om! Vem syftades de på som självutnämnd expert???? hoppas inte nån syftade på mig där..

Kram /Tess

Stoodyear
0

Nej till #13 som riktade kritik emot mig.

tesselituss
0

okioki… tråkigt att de blir dålig stämning i denna tråd.. :(

Kram /Tess

[dynamitella]
2

Är det bara jag som fattade att tesselituss menade att man kan köpa av privatpersoner också, inte att alla ska kasta sig ut och fiska slut på fiskarna i det vilda?

Jag tycker att du brusar upp dig alldeles utan orsak #13.

Jag tycker inte heller att alla ska gå till butiker som köper utav stora grossister. Jag köper ju hellre mina fiskar utav bekanta med samma intresse, med hemmaodlade, friska fiskar.

Bäst av allt vore det om de fått vantarna på vildfångade arter och odlat dem hemma, så att jag får andra generationen. Då minskas priset, men jag sitter ändå med förstaklassiga fiskar.

Man ska ju inte ta in 300 vildfångade fiskar, utan snarare ett fåtal och få dem att föröka sig. (nu är jag inte medveten om det går att odla vildfångade Diskus eller ej).

tesselituss
0

Helt rätt dynamitella! Det går att odla på viltfångat men det är knixigt! så de behövs mer sånt! Vi behöver även ha in nytt blod i våra odlade Diskus där de behövs så vi inte hamnar i de sönderavlade. Och där ligger Asien lååångt före resten av världen med att ha fräschare blod i sina gener. Stendker is far far behind, och det har de själva sagt. Så de e ju oxå en aspekt att tänka på när man väljer fisk! Sedan de där med att ej handla ur butik. Jag kommer aldrig mer göra om misstaget att köpa ur butik! Jag skall ta hem en grupp f3 yellowbelly, dessa är 13 cm och kostar 395:- /st. Vart hittar du Diskus i den storleken i butik till de priset? Och som ser riktigt bra ut? Någon? Nä de finns inte!!!! Så jag säger igen, kolla med våra handlare! http://tessdiskus.weebly.com/fotogalleri.html, där finns bilder på yellowbellyn. avgör om du hittar sån snygg Diskus i butik för 400:

Kram /Tess

kattvalp
1

#20 Jag trodde stendker hade bra kvalité på sina Diskus? Intressant!

Kan man hitta de asiatiska diskusarna i Sverige?

tesselituss
0

stendker har bra kvalite men de bästa hamnar ju inte alltid i butik så att säga. pluss att de e lite kinkiga med maten, så de e svårt att få upp dem snygga om man inte har den kunskapen. Jo visst finns de import av de asiatiska! tony i Trollhättan har bara asiatiskt! likaså Kaj i varberg! :) Tony har bättre utbud då han satsar bara på odlat medans kaj har mest vf!: vart bor du? :)

Kram /Tess