Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2970 ggr
ivanhoe81
0

ägg

jag undrar vilka av mina fiskar som lägger ägg som de fäster på rutorna (jag gissar på metallpansarmalarna)

jag har detta i akvariumet som jag har för mig att de lägger ägg om jag minns helt rätt

• metallpansarmalar (Corydoras aeneus)
  • Ancistrus
  • glödbandstetra
  • neontetra
  • kardinalfisk

hade nämligen fått ägg på bakrutan (redan uppäten) sedan hade de lagt på framrutan och på termometern som jag hade där, plockade ur termometern och satte den inne hos mina Guppy endeller som föder just nu

är lite nyfiken på vad som kan ha lagt äggen men jag misstänker på metallpansarmalarna

hur lång tid tar äggen på sig för att kläckas???

GuUuLd
0

Garanterat som du redan gissat själv metallpansarmalarna.. Det tar ca. 4-5 dagar innan rommen kläcks, men håll koll på rommen för blir den vitaktig efter ca. 24h så är den obefruktad.. Kan tillägga att det kan mögla ganska lätt också.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

ivanhoe81
0

tack då ska jag hålla koll på det

då gjorde jag rätt med den rom som jag tog då jag har för mig att jag har läst att den inte får komma i kontakt med luft

GuUuLd
0

Nja, komma i kontakt med luft är inte så farligt. Vi brukar plocka romkornen med fingrarna och sedan lägga i en godislåda med vatten från akvariet + alkottar för att dra ner pH (möglar inte lika lätt då) och när vi flyttar romkornen från akvariet till godislådan kommer de i kontakt med luft men det är ingen större fara.. De kläcks ändå så länge de är befruktade och inte möglar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

ivanhoe81
0

okidå vet jag det, hade för mig att jag läst på någon sida att denblir förstörd om den kommer i kontakt med luft

[dynamitella]
0

Jag har läst samma sak som dig, Ivanhoe. Men mina ägg som jag tagit upp ovanför ytan någon sekund kläcktes ändå.

Så det är inget att oroa sig för med de två sekunderna de förflyttas mellan akvarium och yngelkass/godislåda :)

Och grattis. Sånt är alltid kul!

ivanhoe81
0

får se imorgon eftermiddag ifall de är vitaktiga eller om de är befruktade, jar ju 2 vanliga och 2 albinos i det akvariumet

[dynamitella]
1

Okej :) Är det aeneus? (då är det samma art, och de kan para sig).

ivanhoe81
0

japp båda är samma art förutom att 2 är albinos

[hejhejnaffy]
0

Så roligt! :) Bilder på ägg och de kommande ynglena! Vill gärna följa dem små liven :)

ivanhoe81
0

måste köpa batterier innan jag kan ta några kort på dem, får se när jag kan skaffa det

[hejhejnaffy]
0

Hihi okeej ;)