Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2250 ggr
Suskiv
0

Nybörjare med ärvda fiskar

Efter mina föräldrars bortgång så "ärvde" jag deras akvarium. Det är ca 40x30x30 cm och har fem fiskar. Två mollys, en brun mal (som suger sig fast på fönster, stenar och rot) och två ljusa gul/aprikosa malar (som brukar ligga helt stilla på botten och skrämma slag på mig eftersom jag hela tiden tror att de är döda).

Hur sköter jag detta akvarium på bästa sätt. Jag kan verkligen inget om fiskar.

Hur ofta ska vattnet bytas, hur mycket av vattnet ska bytas? Fick med nått som heter AquaSafe, när och hur ska det användas. Hur gör man rent praktiskt när man byter vatten?

Hur ofta ska de äta och hur mycket. Fick med flingfoder (Tetramin) och frysta mygglarver (har för mig att det var det).

Filter, pumpar mm. Vad är vad och hur sköter man grejerna.

Hur är det med värmen i akvariet, hur varmt ska det vara. Enligt termometern så är det just nu 29 grader i akvariet, vet inte hur eller ens om det går att sänka värmen på doppvärmaren. Enligt termometern så finns det en markering mellan 24 och 28 grader så enligt den så är det lite för varmt i vårt akvarium.

Fler saker som jag borde veta?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

matsdotter
0

Till att börja med så hade jag nog skaffat mig ett större akvarium, då akvariumet är på bara 36L, vilket är väldigt litet för de fiskar som går där i nu. Mollysar vill ha minst 70L, och malar oftast minst 100L. De klarar sig självklart i akvariumet om du sköter det ordentligt, men mår helt klart bättre i ett akvarium som är dubbelt så stort eller mer än det du redan har.

Vattenbyte bör du en gång i veckan och då byta ca. 30% av vattnet, och samtidigt kan du rengöra filtret - som sitter i pumpen - genom att krama ur det i det tömda vattnet, eller direkt i akvariet. Byter vatten gör du enklast med en hink. Aquasafe behöver du egentligen inte använda så länge som du sköter akvariumet i övrigt, men du kan ha i det vid vattenbytet om du känner dig osäker. Ang. dosering så brukar det stå på flaskan hur mycket du ska ha i.

Går det att sänka värmen så bör du sänka det med 2-3 grader, det brukar kunna finnas någonting ratt-liknande på doppvärmaren som går att skruva på för att styra värmen.

Bra mat är röda och vita mygglarver, fryst artemia och algtabletter. Undvik röda mygglarver/bloodworms. Med tanke på att du har så pass få fiskar så skulle jag tro att det räcker med väldigt lite en gång per dag, men algtabletter kan du låta ligga i iaf. ett dygn innan du behöver fiska upp dem. Att tänka på är att malarna oftast inte äter förrän det blir mörkt, så släpp ner den strax innan det är dags för att släcka akvariumet.

Någonting som kan vara bra att skaffa är pH- och nitrin-dropptest, vilket finns att köpa i de flesta djurbutiker. pH bör ligga på 7-8, och med nitrintestet får du med en guide till att se om värderna är OK eller inte. Nitrinspikar kan ta död på fiskarna, och det är större risk för det i mindre akvarium, så det kan vara värt att hålla lite koll på - framförallt om fiskarna börjar se slöa ut.

Suskiv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det iaf ut. (bilden tagen med mobil, därav kvaliten).

Nått att ställa in doppvärmaren har jag inte hittat, den verkar förövrigt sitta fast i locket på nått sätt så jag vet inte om den går att ta loss och ändra, törs inte riktigt dra hur hårt som helst.

Jo akvariet känns extremt litet, trodde faktiskt inte ens att det fanns såhär små akvarium att köpa. Tycker synd om fiskarna som bor så litet.

Vi har ett 100x40x50 akvarium här hemma som inte är helt tätt och som vår hamster bor i. Frågan är bara hur mycket jobb det är att täta akvariet (har metallram) och hur mycket alla tillbehör kostar (vad behövs och hur mycket kan användas från det lilla akvariet).

Algtabletter? Kan man köpa det i vanliga djuraffären ex Arken Zoo? Vet de vad det är om man ber om det?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Geekinblack]
0

Man brukar väl täta med silikon har jag för mig :) algtabletter finns att köpa på djuraffären, oftast både i burkar och i lösvikt :) jag räknade ut förr en gång att det blev betydligt billigare att köpa i lösvikt. Sist jag köpte i lösvikt så kostade påsen 36kr och jag lyckades fylla hela burken (köpte i burkar förr men nu fyller jag bara på dom) och ändå ha lika mycket kvar. Annars går en burk på det priset ungefär :)

matsdotter
0

Det finns akvariesilikon att köpa på Clas Ohlson för 65kr, och en sån tub bör räcka. När du silikonar om ett akvarium bör du skrapa bort det gamla silikonet med hjälp av ett rakblad, alltså plocka isär akvariumet helt.

Tvätta sedan sidorna med rengöringssprit som t.ex aceton, för att få bort ev. bakterier. Sedan stryker du ut silikonet med hjälp av ett finger doppat i såpavatten, detta för att silikonet inte ska fastna i fingrarna. Här finns en tråd med bra tips på hur du silikonar om ett akvarium.

[dynamitella]
0

Jag hade nog helt enkelt sålt fiskarna :) Akvariet kan du använda till räkor eller någon liten rasbora eller killi.

Så att du inte känner massa press på dig nu att få det att fungera med de nuvarande fiskarna.

Lycka till, vilket som :)