Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1620 ggr
SanTob
0

Blästersand?

Går det bra att ha blästersand i akvariet? Har sett några som har det och vi funderar på att byta från grus till sand..

Är tacksam för alla svar och ev. andra förslag på billig bra sand :)

GuUuLd
0

Jadå det går bra, kör själv med Julas :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

SanTob
0

Okej :)

Har du bara sanden eller använder du grus i botten?

Och hur gör man rent på enklaste sätt när man har sand? :)

GuUuLd
0

använder bara sanden oftast är den även så ren att det går att ha i direkt i akvariet, blir dock lite grumligt.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Imitra
0

skaffa malaysiska sandsnäckor, de lever i sanden på dagarna och äter upp massa smuts

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

**Malin**
0

Hej haloj =)) jo men bläster sand funkar fint =)) men julas ska det va för biltemas kan inehålla metaller !!!Har själv flera hundra liter =)))me julas bläster sand o ett annat tips" kan va att skölja igenom så minnimerar du risken för damm i karet "

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Linda8406
0

Hur gör man för att hålla rent om man inte vill ha sånna där sandsnäckor? (ursäkta om ja kapar tråden). tycker att det åker me massa grus i häverten när man städar så hur mycket sand skulle det inte åka med undrar jag då?

Känns så jobbigt att behöva krångla tllbaka en massa sand varje gång. Fast sand är ju så fint. Skulle vilja ha det oxå i nästa kar.

Imitra
0

det är just därför man har sandsnäckor Flört

Madamej.blogg.se

Linda8406
0

oki så ska man ha sand ska man ha sand snäckor oxå alltså :P

bra att veta om man får för sig det till nästa kar.

den där svarta bläster sanden som vi pratar om är ju riktigt snygg ;)

GuUuLd
0

#8 Den svarta ska man inte använda! Den innehåller en del onyttigheter och är oftast även vass vilket inte bottenlevande firrar/djur uppskattar! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Imitra
0

nej det är den naturfärgade man kan använda :)

Madamej.blogg.se

**Malin**
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har svart sand ,men man ska passa sig med inehåll;)

Mvh malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

GuUuLd
0

#11 Men den där ser inte så finkornig ut.. ser mer ut som grus i mina ögon..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Linda8406
1

Aha oki jag tänkte bara svart för de va nog den jag sett någonstans då missuppfattade jag.

Det var nog den svarta dom mer ser ut som ett fint grus som ja tänkte på oxå. Den jag har sett liknar den i Malins kar iaf :)

GuUuLd
0

Har själv för ett antal år sedan testat svart rådasand, aldrig mer! Rekomenderar det absolut inte! Snyggt må det vara men vill du ha överlevande bottenlevande fiskar samt räkor osv så ska man inte ha det hur snyggt det än är. Den är vass och blir kompakt då inte ens sandsnäckorna trivdes vilket gjort att det bildades diverse sumpgaser osv. som hade ihjäl dyra l-malar bl.a. Man lär sig av sina misstag! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

**Malin**
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 jo då det är små grus =)) men jag vet att det finns en liknande ,som det inte finns massa metaller o så o då dör allt levande i karet !!!Jag lovar jag vet (vi fick lämna tillbaka 100 kg 2-4 mm ) men sedan så fick de de dra tillbaka detta! så nu det du köper i djur affärer o den hette zolux från akvarieteknik !!

Men nu så har vi haft stooora fina scalarer vi har odlat fisk för flera tusen mm mm ;)

Så det ä klart att man kan köpa detta svarta huur  läckert som hellst o färger o fiskar o snäckor o malar mm får heelt underbart fina färger ;)