Kan detta vara en bra plan?
Jag vill odla Platy, jag har fått yngel nu under ett år jag haft dom. Kanske 20 st, så många blir ju uppätna tyvärr när dom är bland dom andra.
Känns så hemskt att ha en hona i en yngelkasse för det är ju himla litet, och samma hona har varit smällfet och visat täcken på att hon ska föda i de stora men sen när hon kommer till yngelkassen gör hon inte det.
Sååå, vad säg om att köpa ett sån 20-30 liters som är mer högt än långt.
Sätta nät som går lite mer halva uppifrån, ha honan där uppe, alltså större plats än yngelkassen.
Ha en lampa som lyser nere vid botten då jag läst att ynglen simmar mot ljuset och alltså simmar genom nätet och bort från mamman.
Alltså bor mamman där bara tills hon fött och ungarna flyttars över till ett 60 liters där jag har räkor och äppelsnäckor till dom blir tillräckligt stora att bo hos de vuxna utan att bli uppätna.
Aldrig försökt få yngel, bara haft turen innan att några överlevt antagligen. Så vad säger ni som kan?
Är det en helt galen idé? Skulle det funka? Eller är det onödigt?
Känns som att det skulle funka och låter bra enligt mig, men vill inte önska mig ett akvarie i födelsedagspresent om detta inte funkar, är djurplågeri eller något. Så känns bäst att fråga er som har riktigt bra koll på allt med fiskar :)
jo det låter bra enligt mig men varför ha dem först i ett 20-30l kar och sen flytta till 60 varför inte föda direkt i 60. eller så lästa jag fel och du har fisk i 60l.
mvh slemmis
#1 Jag har snäckor och räkor i det i 60. Kan inte sätta ett nät där för då kommer inte snäckorna upp och andas.
+ att jag har en storrot som jag måste ta bort isf. Så skulle vara lättare med ett högre kar och inte långt som det på 60. :)
Släppte ner min Platy till stora akvariet nu, hon har inte fött och tycker synd om henne.
Sista gången jag använder yngelkassen iallfall, ett som är säkert.
Så är det någon mer som tycker min idé låter bra eller sådär så kör jag på det. Men osäker fortfarande tills någon som är helt kunnig på detta kan ge ett svar :)