Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1235 ggr
dermot
0

"Halvdöd" äppelsnäcka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan jag göra?

Idag hittar jag min ena äppelsnäcka urkrypen ur skalet och död. Den andra är nästan blå (de är elfenbensvita) och nästintill död - eller ja, jag vet inte, men den reagerar inte särskilt mycket.

De båda var helt normala i förrgår, sedan "försvann" de igår och jag antog att de gick i ide eller hur man ska kalla det (?) och tänkte inte mer på det. Men nu i eftermiddags såg jag detta, så något har antagligen hänt?

Har försökt få liv i den som fortfarande är i skalet, men vet inte alls om den lever och om den har någon chans… Jag tog vatten från akvariet (+ lite nytt, eftersom det ändå var tid att byta) i en mindre "skål" så jag kan ha koll på den lättare i mitt rum, då akvariet står i biblioteket.

Den har legat still sedan dess, inte krypit ur eller något.

Kan jag göra något? Eller ska jag avliva den på något vänster? Hur gör jag då? Är så himla ledsen, Gråter vet inte vad som gått snett! Som sagt var de helt normala igår och var framme och åt (av vad jag kunde se i alla fall).

Överlever den ska jag givetvis skaffa fler kompisar åt den!

Så här fina har de alltid varit, tills idag eller igår då..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Imitra
0

har du kollat nitrit och ph i vattnet? Tillsatt kalk på sistone? Pröva lägg ner en bit broccoli och se om den blir sugen

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

dermot
0

#1 Alla värden var bra förra veckan när jag kollade och kalk har de alltid haft. Prövade lägga ner en kokt morot, men den har ej rört sig:( Får se om den har vaknat till liv tills imorgon..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Imitra
0

hur gamla är de då?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

slemmis
0

lukta på om den luktar den hemskaste lukten du kan föreställa dig så är den död.

mvh slemmis

dermot
0

#3 Hm.. Jadu, jag köpte de förra året, men när kommer jag inte ihåg. Hur gamla brukar äpplen bli?

#4 Jag tycker inte den luktar så mycket, inte alls skulle jag våga påstå, men eftersom den är blå och inte rört så måste något vara fel.

// Anka

dermot
0

Hon lever! Åh, så glad jag är Skrattande

Hon är rejält slö, men hon lever! Har glidit runt i burken idag och var framme och åt nästan direkt när jag la ner broccoli istället för moroten. Så nu blir det till att skaffa några kompisar (har några på G ev.).

// Anka

Linda8406
0

Härligt att hon verkar repa sig. Hon kanske var jätte ledsen över kompisens bortgång!? Jag är iaf av tron att alla djur har känslor precis som vi människor så hon kanske behövde några dagar på sig att hantera det hela. Men när du bjöd på broccoli kunde hon helt enkelt inte motstå ;)

dermot
0

#7 Ja, antagligen:( Får se om vi kan hämta ett par snäckor till helgen. :)

// Anka

Soda2
0

blå färg brukar ju hänga ihop med syrebrist eller att de var för kalla.

dermot
1

#9 Ja, mycket möjligt att hon fått syrebrist. Kallt tror jag inte, har runt 25gr i akvariumet. Men hon är i alla fall inte lika blå längre. :)

// Anka

Soda2
0

Jättebra att hon har repat sig

dermot
0

Nää! Nu hittade jag henne död! Gråter Alldeles "stel" och luktade unken. Jag som trodde hon skulle klara sig!

Kan hon ha sörjt sig till döds? Eller var hon för skadad, tro?

// Anka

slemmis
0

vilken tempratur har du i karet?

mvh slemmis

dermot
0

#13 Står längre upp… ca 25-26grader. :)

// Anka

Linda8406
0

Nej men så tråkigt precis när hon verkade må bättre :-(. Tyvärr vet jag inte så mycket om dom så jag kan hjälpa dig med anledning men hoppas någon annan kan hjälpa dig förstå!