Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1199 ggr
[Hjärnans-virvlingar]
0

Posthornsbebis???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått massor med såna här små snäckor i mitt lilla akvarium med snäckor (posthorn och äpplen), räkor och Mysteri i.

Är det posthornsbebisar???

eller är det någon konstig variant på skräpsnäcka?

[dynamitella]
0

Det är en posthorn, ja :)

dermot
0

Så fin!

Jag har en fråga ang. posthorn (om jag får lov att sno tråden?;)). Visst är de tvåkönta? Alltså, de producerar ungar själv, gör dem det ofta? Så där blir mijlontals bebisar?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[dynamitella]
0

Ja, de är hemafroditer :) Men nej, de behöver en annan snäcka att para sig med (de parar sig, och går båda och lägger ägg).

Och nej, det blir verkligen inte miljontals bebisar :) Närmare 20 i månaden om du har 15+ posthorn. De försvinner lite hela tiden under uppväxten, och dör eller blir uppätna. Så alla som kläcks överlever inte den första tiden.

dermot
0

Aha, okej. Tänkte mest eftersom jag var intresserad av att skaffa såna, men vill ju inte ha lilla karet proppfullt med snäcklingar! Kan man förresten ha dessa i sällskap med äppelsnäcka, eller de ska helst gå med artfrände? Tänker på båda då. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[dynamitella]
0

Okej :) nej, det är ingen fara. Du kan dessutom döda eller sälja de du inte vill ha, så med posthorn blir det sällan problem (om man inte köper 30 stycken och inte tittar till dem på 6 månader. För då lär du helt plötsligt ha några hundra st).

De tycker om varandra :) äpplen gillar posthorn och tvärt om. Men kan du, så mår båda arterna bäst av att ha en polare eller två. (Du behöver inte skaffa 10+ om du inte vill. Men minst två och två ska de vara tycker jag) :)

Lycka till!

dermot
0

#5 Haha, nej det hade jag inte tänkt, men då fixar jag ett par äpplen till min sjukling som repat sig efter kompisens bortgång och ett par posthorn då! Tack så mycket för hjälpen! :)

// Anka