Snigel/snäckproblem
Tjo.
Jag upptäckte idag att ett gäng oinbjudna ligister har satt sig på undersidan av Anubiasplantornas blad i vattendelen hos mina grodor. Det är Bombina orientalis jag har och vattendelen utgör kanske ca 30L, men det är väldigt stor yta men inte så djupt, kanske 10-15cm.
Vad gör jag? Alltså vad är smartast.
Jag läste om Dvärgbotia och att den vill ha 24-27°C vilket är snäppet varmare än vad jag har till grodorna. Jag vet inte heller hur effektiv den är och om den går ihop bra med grodorna, den är ju tillräckligt stor för att inte bli uppäten men jag vet inte om den kanske biter grodorna eller så.
Kommer ju plocka ut alla snäckor som är synliga osv men ja, risken är väl att det kommer mer om de har lagt rom man inte ser. Så ja, jag undrar om ni har något bra tips om vad man kan göra för att få bort detta på bästa sätt.
Botior skulle jag inte vilja stoppa i något litet akvarium :) Det finns snäckätande snäckor som kan hjälpa dig istället :)
Anentome helena, heter dem.
(Dvs. om dina grodor kommer låta dem vara ifred).
köp en snäckätande snäcka bara 1 så slipper du få massa sen… men denna äter alltså upp ägg som dom lagt å dom snäkor du ser får du plocka bort själv så gjorde jag i mitt fisk kar på ca 120 liter + skaffade äppelsnäckor med .. å mina förvann på mindre än 2 mån å ja hade massor av ogräs snäckor fick plocka kläckta varje dag men det hjälpte till sist ..lycka till
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Om de är större än en vanlig husfluga så kommer grodorna förmodligen låta den vara ifred.
Men jag vill inte ha kvar den sen.
Jag måste bara fråga, vad är det för sorts groda du har? Ser jätte vacker ut :)
#4 Står ju Bombina oriantalis, dvs klockgroda.
Skulle också rekommendera A. helena. Annars helt enkelt ta bort de snäckor du hittar för hand. Varken de oinbjudna snäckorna (ser ut som skivsnäckor) eller helenorna kommer föröka sig i större omfattning om det inte finns gott om mat, dvs undvik att det blir överbliven mat i vattnet.. men grodor äter väl insekter? Kan inte så mycket om deras skötsel. I såna fall bör det i alla fall inte vara någon större risk för snäckexplosion, om du matar med insekter. (om inget kryp hamnar i vattnet och dör, då hjälper snäckorna till med nedbrytningen)
Annars är ju snäckor nyttodjur, och snarare hjälper till med skötseln av akvariet.. :)
#5 Jaha det missade jag. Men tack :)