får dom tillräckilgt med plats?
Jag har ett kar på drygt 100 liter och ett mindre på ca 40 liter (som inte riktigt än är redo för invånare men bra att veta ändå)
Jag har i dags läget i det stora karet
3 siamesiska algätare
1 Makropod
Har tänkt mig i detta karet att skaffa mig (om det räcker med plats)
3-4 äppelsnäckor
2 ansictrusar
6-8 pansar malar av något slag
ca 10 kopparbarber
5-6 segelfensmollys
tror ni att detta kan bli en bra kombo eller blir det för trångt och för fullt med fiskar? (har så klart inte tänkt att skaffa alla på en gång utan får ta det i omgångar) :)
I det lilla karet bor ingen just nu och har tänkt att ha det mest som "reserv" vid ev yngel och kanske som karantän om någon behöver.
Men vill ändå ha något litet där i så det inte står helt tomt :). Det är alltså på ca 40 liter
kanske
2-3 äppel snäckor
2 mindre ansictrusar
5-6 små rasboror (av någon sort)
Siamesisk algätare vill ha 150 liter! Ancistrus vill ha 100 liter så de kan du inte ha i 40 liter
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Hon snackar om det stora karet :) Alltså 100 liter.
Ts. Segelfensmollys blir riktigt stora. Jag skulle inte ens ha dem i 250 liter med massa andra fiskar.
100 liter är ganska litet när man tänker efter.
Passande invånare:
1-2 ancistrusar
6-10 pansarmalar
2-4 äppelsnäckor
10 kopparbarber
10 rasboror/tetror (drottning-, micro-, mosquito-, dvärg-rasbora, neon-, kardinal-, glödbands-tetra etc).
Jag tycker inte att segelfenor ska hållas i mindre akvarium än 150+ liter, lika så siamesiska algätare. 2 av varje art går säkerligen, men de blir stora. Så det är lika bra att tänka om från början :) Macropoder vet jag inget om, och tänker därför inte uttala mig om dem :)
hon skriver ju att hon vill ha två små Ancistrus i 40 liter?
Ja? Två mindre ancistrusar kan ju vara i 20 liter. Det beror på vad mindre betyder.
Jag antog att hon menade ungar mellan 2 och 5 cm :)
Ang dom siamesiska algätarna så är det ju så att det inte var mitt val riktigt dom var ju med när jag hämtade karet :-S har nog tänkt placera om dom tids nog men dom va ju med om en ganska drastisk flytt nyligen och det va med nöd och näppe jag lyckades rädda dom från en säker död så dom får bli kvar ett tag till så jag vet att dom klarar att flytta igen! Ang det lilla karet så ber jag om ursäkt där tanke vurpa av mig med att skriva dit Ancistrus! Dom ska inte vara där :-) Då tänker jag nog om Ang segelfenorna! Kanske blir Platy istället eller så :-) Vill gärna ha någon levandefödare tror jag! Något annat förslag på sådan som passar i mitt kar?
de är ju inte säkert att de växer ordentligt om de inte får vara tillräckligt stort från början.. precis som med alla andra fiskar.
Tänkte dock som #4 skriver att dom skulle få vara där som små alltså köpa ungar ( känner mig själv och inser att det nog kommer bli fler större kar nu när jag väl är fast i akvarie världen) och då skulle dom fått flytta till ett större sen så klart MEN jag struntar i det så ni kan vara helt lugna ;-)
ja platys brukar finnas i en massa härliga färger , blir nog inga problem att hitta !:)