Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1444 ggr
[Kajsa91]
0

Hon fönder aldrig..

Min Platy hona var smällfet för ett tagsen, satte henne i en yngelkasse men såg bara ut som att hon blev smalare.
Släppte ut henne och nu för någon dagsen var hon sådär jättetjock igen och stod i ett hörn bara (annars är hon liksom jätteaktiv.)

Hon fick flytta in i tyngelkassen fast i de mindre akvariet där det bara är äppelsnäckor och räkor, tänkte det kändes stressande att ha massa fiskar runt sig kanske.

Men inga yngel och hon ser smalare ut. Ärligt, känns som att hon vägrar föda, haha.
Kan det vara så? Tittar flera gånger om dagen, så att hon skulle fött och lyckats äta upp alla känns inte troligt.
Tips? Vill verkligen lyckas få alla att överleva istället för att få  2-3 st som lyckas vara bra på att gömma sig.

[dynamitella]
0

Slappna av, och tänk inte mer på saken :)

Låt henne gå där i en månad om det så behövs. Hon kommer föda till slut. Jag har varit med om samma sak med mina levandefödare. Ibland verkar de helt omöjliga (Men nej, de kan inte välja att inte föda. Är de dräktiga kommer ungarna komma ut till slut)

[Kajsa91]
0

#1 Så jag ska ha henne i yngelkassen en månad om de behövs?
Känns så hemskt, är ju inte så stort :P
Hon kan inte dö? Typ av att inte rört på sig tillräckligt eller något,
Men hon verkar lugnare i akvariet utan fiskar iallfall.

[dynamitella]
0

Nej, självklart inte! Jag läste fel, du. Jag tyckte att det stod att hon fick gå med räkorna och äppelsnäckorna. Jag trodde att hon gick fri där, alltså :)

Hon kan inte dö nej, men jag rekommenderar inte att ha henne i en yngelkasse så länge, absolut inte :) Bra att du ifrågasatte det hela.

(hur stora är räkorna?)

[Kajsa91]
0

#3 Nä, rädd hon skulle äta på räkorna, de mindre iallfall ^^
Så hur länge kan man ha henne i en yngelkasse? =/

Den med rom är den största, sen är dom andra som den till halva ungefär.
Jättedålig på cm/mm :P Men dom är inte svåra att se som innan, så klart större och gömmer sig inte vilket dom minsta gjorde, för första veckan lyckades jag bara se 9 st. Nu har jag sett alla 15 somtidigt ^^

[dynamitella]
0

Det beror på hur stressad hon är :) Ta gärna ut den saken som delar av botten, så hon får mer plats. Är hon lugn kan hon vara där i 4-5 dagar utan problem. Men är hon stressad ska hon självfallet inte stå och må dåligt.

Okej, då är det inte riktigt säkert att släppa ut henne :)

[Kajsa91]
0

#5 Nu verkar hon inte alls stressad, hon blir lite rädd när man lufter av hela för att mata, men annars verkar hon må som vanligt :)
Skulle vara så kul om hon fick dom och de klarade sig. Aldrig fått en helkull att klara sig eftersom dom som varit starka har fått klara sig helt enkelt.

Skulle vara smart med en yngelkasse som har hål i botten så ungarna simmade rätt ut när dom kom. Istället för ner i de lilla där.

Linda8406
0

#6 du får väl borra små hål till nästa gång ;) Hoppas det går bra

[Kajsa91]
0

#7 Smart ;) Frågan är om hela spricker eftersom de är i plast? Men helt klart värt att prova! ^^

[dynamitella]
0

Det ska nog gå att smälta annars :) Med en gaffel du inte är rädd om, och ett värmeljus.

(Så gör jag med 2 liters colaflaskor för att göra provisoriska räk-kassar eller yngelkassar).

[Kajsa91]
0

#9 Det skulle nog kunna funka ja :) Hade varit jättebra så slipper man töma ut ynglen om de kommer några.
Tack! Får ta och prova det ^^

Linda8406
0

#8 Det borde gå om man har rätt typ utav borr och en hyffsad borrmaskin och så länge den inte spricker isär helt borde den ju fungera ändå :) Jag hade testat af dom är ju inte så dyra dom där små karen :)

#9 fiffigt ;)