yngel många??
hur många yngel får en GUPPYHONA?? har precis fångat in två till i en liten yngelkasse…. och håller samtidigt på att göra rent karet jag ska precis ta ut sanden och undrar då om det kan finnas mera yngel i sanden och hur många yngel dem brukar få?? :)
varför ska du ta ut sanden?
Ungefär 30 stycken är normalt. Men nej, de kan inte gömma sig i sand.
Min fråga är snarare som Soda2. Varför ta ut sanden? :)
(och gömmer bebisarna sig någon stans är det säkert i växterna, inte bottenmaterialet).
jag städar allt inte halva!!! om man ska rengöra ska man väl ändå rengöra hela akvariet. annars är det lika smutsigt som innan…… jag kallar inte att rengöra när man tar bort 3% av vattnet och låter sanden vara kvar, det är där all smuts samlar sig
Det har jag väl inte påstått heller? Ta det lugnt.
Slamsugar är jättebra till att rengöra gruset (sand behövs aldrig rengöras, så inget kan ramla genom sandkornen). Så slipper man ta ut allt.
Lika så är det 30% i veckan av vattnet som ska bytas, så behövs aldrig sådana storstädningar :)
Nej man ska inte rengöra hela akvariet. Du dödar bakterier som är viktiga för akvariets balans. Självklart kan du göra det någon gång ibland men inte som en standard-rengöring.
Jag kallar det inte heller att rengöra när man tar bort 3% av vattnet men vart fick du 3% ifrån? Som #2 skriver är 30% en bra mängd att byta.
Har du växter är "smutsen" bra näring för dem.
Bara onödigt arbete att ta ur all sand.
men..det var min ena kompis som skrev och ja..men jag brukar ta ut sanden och det kan ta upp t. 2-3 tim att göra rent..men det e det jag tycker e kul med fiskisarna :)
fast som sagt du dödar den bra bakteriekulturen när du gör det o akvariet räknas som nytt varje gång då o det är inte så bra med tanke på att risken för nitrit o annat blir stor.
mina guppys brukar få en 10 bebisar åt gången.