Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1448 ggr
Gutetjejen
0

Yngel!!!

En av våra platys har fått yngel såg jag nu när vi skulle göra rent…den hade kommit in i filtret på pumpen, men den levde ännu så vi la tillbaka den i akvariumet..Nu till min fråga: hur ska man göra för att den inte ska åka in där igen? Den var så liten så liten, som ett riskorn. vi ser den inte i karet..

kortmamman
0

Vilken bra fråga! Samma sak hände här precis såg ett pyttelitet yngel som jag tror kom från filtert men innan jag hann få fram håven var det borta igen:0( Undrar också vart syskonen är?!

[dynamitella]
0

De är nog uppätna eller gömmer sig. Det är helt normalt, och man ska inte räkna med att de överlever på egen hand om man inte har löjligt mycker gömställen och mätta föräldrar :)

Det ni kan göra är att sätta en helt vanlig nylonstrumpa över pumpens insug :) Jag trär in hela pumpen i strumpan (ända upp på sladden), och klipper sen ett litet hål där utblåset är. På så sätt kan inget levande sugas in :)

kortmamman
0

Min hona måste ha ynglat någon gång efter 10.30 idag och nu så var det bara ett enda som syntes är de andra verkligen uppätna, hur ska man hinna fånga dem när man jobbar;0( Hur vet man att det är på gång så man kan hålla bättre koll på honan?

[dynamitella]
0

Yngelkass eller en vas/stor skål/annat akvarium är bäst. (jag rekommenderar billiga 20-30 liters petboxar).

I med en hel hög växter eller mossa, och honan. Låt stå i lugn och ro.

Oftast ser man på honan när det är dax. Hon drar sig tillbaka, ställer sig med nosen ner eller upp, "flämtar", böjer stjärten uppåt (man kan riktigt se kramperna).

Men annars är det bara att ta honan när hon ser ut att kunna sprängas när som (Man lär sig. Kom ihåg hur tjock hon var precis innan hon födde. Så tjock ska hon bli nästa gång också). Är petboxen stor nog (mer än 10 liter), kommer honan inte att stressas :)

kortmamman
0

Jag har ju min nya "vas" som jag startade pga dig som jag även vill ha räkor och snäckor i från dig;0) Men äter inte honan upp dem medan hon är kvar där i eller du menar att de kan gömma sig för henne i växterna till jag hinner flytta henne?

[dynamitella]
0

Det beror på hur stort det är :)

I min 10 liters vas (som ser dubbelt så stor ut som din (?)), äter honorna inte sina ungar, utan simmar sida vid sida tills jag flyttar honan.

Du kan ju prova :) Se till att mata honan med exempelvis artemia eller oxhjärta (handmata gärna med en pincett eller med fingrarna). På så sätt är hon konstant mätt, och föder snabbare och äter inte bebisarna :)

kortmamman
0

Jaha, min vas är 24 cm i diameter och 23 cm hög och då blir volymen väl 10,4L??

[dynamitella]
0

Ja, det är helt rätt :)

Min är 20x40cm och rymmer ändå bara 12.5 liter. Så det är alltid svårt att avgöra globar och cylindrar sådär :)