Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2299 ggr
kortmamman
0

Behövs syrepumpen?

Idag har Black molly yngeln flyttat in i "vasen" jag har köpt en syrepump och satt i men den verkar vara för stark så att de inte orkar simma i mer än knappt halva vasen:0(

Måste de ha den för att överleva där i?

Ska jag ha den på en stund per dag?

Behöver jag byta vatten oftare utan den lilla cirkulationen pumpen skapar?

Tar tacksamt emot tips då jag är väldigt ny på detta;0)

mandyosv
0

lägg ut bild ja vill se ynglena och vasen :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

kortmamman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder.

kortmamman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till.

pontussigge
0

är pumpen för stark köp en luftventil så kan man styra hur mycket luft det ska komma

simma lungt //PONTUSSIGGE

mandyosv
0

NAAW VAD SÖTT!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

kortmamman
0

Tack!! Ska kika efter det:0) De små liven måste ju ha det bra!

[peter54]
0

#0 Pumpen ska inte ge syre till vattnet direkt, även om viss syresättning sker så. Syftet med pumpen är att ytvattnet ska röra sig så att vattnet syresätts mot luften vid ytan. Stillastående ytvatten syrsätts mycket dåligt.

kortmamman
0

OK ska fixa en ventil imorgon, klarar de sig utan pumpen tills dess?

[peter54]
0

Jadå, så länge du inte har mer än 1 cm fisk per liter vatten går det bra några dagar utan pumpen.

kortmamman
0

Så bra, blev lite nervös att jag höll på att ta död på dem:0( Fyttade dem från yngelkassen för ca 2,5 timme sedan för att de skulle få det bättre:0) Vasen är på 10l och där är 5 st drygt cm stora mollyyngel, så då klarar det sig!!

[hejhejnaffy]
0

Ist för att köpa en luftventil,elr ta bort pumpen så skulle jag klippt en bit nylon strymp och sattit för utblåset till pumpen :)

[peter54]
0

#11 Det är bättre att klämma åt slangen lite om det inte går att strypa flödet med födesskruven på pumpen.

Vad är en strymp?

[dynamitella]
0

Men vänta lite nu.. Är den för stark? Hur stor är syrestenen egentligen?

Jag har/hade alltså en helt vanlig luftpump med en syresten som var ca 2x3 cm stor, till en 3 liters låda med mina platyyngel.

Och det var inte alls för starkt. Tvärt om!

(Så jag tänker nu om något är fel. Antingen att du inte har någon sten över utblåset, eller att du har en såndär enorm bubblare) :)

[hejhejnaffy]
0

Det betyder strumpa ^^

kortmamman
0

Det är denna pumpen jag har; http://www.grizzlyzoo.se/akvariepumpar-Zolux/zolux-luftpump-aqua-puls-80/ syrestenen är 2-3 cm.

jag har nu använt ventilen som följde med och har minskat flödet med hjälp av den, så nu går det bättre för firrarne!!

[hejhejnaffy]
0

Bra :D