Äppelsnäcka äter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min ena äppelsnäcka passade på att snigla upp till ytan när jag fixade lite i karet och smaka på en av mina växter :P Någon som vet om det är vanligt att dom äter av växterna? Har aldrig sett det förut
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
En äkta äppelsnäcka ska inte gå på växter :) Enda växter den äter ska vara i stort sett ruttna blad.. Annars äter de ju alger, mat etc jättelitet på växterna, men ska inte äta på själva växten:)
Alla mina äkta äppelsnäckor käkar allt möjligt.
Men mest flytväxter och växter som ligger löst på botten. Men ändå.
(Deras föräldrar är inköpta av camilla här i forumet, och sen har jag själv fött fram denna 3.e generationen. Som är 100% äkta icke-växtätande snäckor.. Som käkar växter >.<)
Då måste jag haft tur med mina då de bara äter dåliga blad:) Köpt av tre olika personer.
Nej jag har inte varit me på att de äter på växter som är fina o mår bra ,riktiga äppelsnäckor (pomacea diffusa )men dåliga växter äter de ju …
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Så nu finns det alltså de som inte är "äkta", trodde ändå att en äppelsnäcka bara kunde vara just en äppelsnäcka…
Så vad är skillnaden och hur vet man att man har en "äkta" äppelsnäcka?
catta det var inte så att bladet va lite dåligt ??
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Malin, ingen aning. Kan mycket väl ha varit det. Den åt bara presic på toppen av växten, så det kan väl ha varit lite dåliga blad där :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#5 Eftersom det är mig du påpekar så vet jag inte vad den andra heter. Det ska vara en som ser ut som äppelsnäcka men är större, vad jag har läst…
Finns väl t ex Pomacea canaliculata, jätteäppelsnäcka, som ska äta växter om jag förstått rätt, och så Pomacea diffusa som är den vanliga äppelsnäckan som inte ska kunna äta friska, starka växter. Men tror nog de klarar av mjuka växter om de är hungriga.
#9 Ja så är de. Diffusa äter mest alger och har svårt att äta hårda växter. Men denna ville nog provva något nytt =)
men om "riktiga" äppelsnäckor inte kan äta friska växter. varför kan dem då äta t.ex gurka och brocoli.
mvh slemmis
Gurka är väldigt mjukt att äta, och broccoli måste vara kokt för att kunna ätas.
Lägger du ner en okokt broccolibit till dina äpplen, kan de nog helt enkelt inte äta den förens den ruttnat och blivit mjuk.
(Däremot tänker du rätt. För mina äpplen äter på vissa växter. Mest troligen för att de smakar gott, helt enkelt)
Har sett att mina äter på växter oxå, ajsinbajsing fick han höra då