Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1605 ggr
Amoz
0

Skräpsnäckor...

Jag har lite problem i det lilla akvariumet, fortfarande, med skräpsnäckor, de verkar bara bli fler och fler trots att jag inte övermatar dom. Jag är rätt orolig för att de ska konkurera med mina räkor. Jag har två helenor i men de kan ju inte äta dom tillräckligt fort, och det verkar inte direkt minska ändå. Vad kan man egentligen göra? Jag har ingen lust att riva upp allt och försöka få bort dom då de säkerligen kan gömma sig i javamossan m.m precis som räkorna…

Sedan har jag fått bruna alger uppe på pumpen som inte vill försvinna, tar man på dom är de oljiga. Nu har det även blivit gröna prickar, mitt bland de bruna algerna, hur kan man bli av med dom?

[hejhejnaffy]
0

Köp fler helenor,mosa dem du ser,så blir det inte så många. Fast om jag ska vara ricktigt ärlig så kan inte jag mosa dem elr döda dem påannat sätt,får skuldkännslor och dåliga tankar om mig själv… Men du kanske nt är en sån mes som mig?

[Nötskal]
0

Finns "snäckgift" att köpa i djuraffärer.

Kwassi
0

Tänk på att snäckgift dödar alla snäckor och då har en väldigt negativ inverkan på vattenkvaliten, det kan snabbt bildas mängder av nitrit av de döda snäckorna!

[hejhejnaffy]
0

#2 snäckgift skulle jag inte föredra direckt :/ Snäckorna dör såklart,men väldigt jobbigt att stå och plocka upp varenda liten snäcka i karet sen,för när det ligger massa snäcklik överallt blir vattenkvaliten inte så jättebra kan jag lova…

Amoz
0

Jag är också lite sådan… försöker men har svårt för att ta alla ^^ speciellt när de sitter i otroliga mängder på rutan… fler helenor vill jag egentligen inte ha då jag från början inte ens ville ha de två jag har

MrJLundin
0

Hade själv en metod som funkade för mig när jag hade skräpsnäckor, inte direkt någon efterforskning nedlagd :P Jag har en klämma med en sugpropp på där jag brukar fästa zucchini till en av mina malar… Jag brukar sätta ner den på natten när jag släcker, och sedan ta upp den på morgonen när jag ska tända.. Då brukade det sitta en hel del skräpsnäckor på resterna som jag plockade upp.. Detta tillsammans med helena snäckor och mer sparsam matning gjorde susen :)

Amoz
0

Har testat det, fick upp kanske 2 stycken så det funkade inte för mig

MrJLundin
0

#7 Ja, det var ju inte världens fångst direkt.. Men om man inte vill ner och ta upp dom för hand, får man vara berädd på att det kan ta lite tid.. Det tog närmare 1 månad för att bli helt "skräpsnäckefri" för mig med denna metoden :)

[Nötskal]
0

Det finns inte så många andra sätt att få bort snäckor..

Flyttar man fiskarna till ett annat akvarium och sedan byter vatten så drabbas knappast någon.

Snäckskal förmultnar och bildar näring åt växterna.

Fast dina snäckor gör förmodligen mer nytta än onytta så om jag var i ditt läge skulle jag behålla dem.

[hejhejnaffy]
0

#9 fast det är ju inte så himla snyggt att ha 100 sånna i karet,jag tycker det ser ganska smuttsigt ut med massa snäckor på växter,stenar och rutan.

Ratata
0

Om det finns så mycket mat att snäckorna kan massföröka sig äter förmodligen även helenorna annan mat. De tar ju lättaste bytet, vilket då skulle vara överbliven mat…

Själv har jag lärt mig att uppskatta skräpsnäckor, som Nötskal skriver så gör de nytta! De städar och äter säkert en del alger också. Har massa skräpsnäckor i ett av mina malawikar och inga i det andra. Jag upplever alltid det med snäckor som renare än det andra, så jag försöker faktiskt ympa över snäckorna dit nu. Hoppas på resultat snart :)

Nu är mina snäckor sällan framme när det är ljust, vilket gör att jag slipper se dem, det underlättar ju. "Syns inte, finns inte" Oskyldig

Amoz
0

Som sagt är jag lite orolig för att de ska konkurera ut mina räkor då jag ser räkorna vid mindre och mindre tillfällen sedan skräpsnäckorna exploderade.
Och flytta dom kan jag inte då jag inte har något extra 50 liters stående.  

Av den lilla mängd mat jag ger tror jag inte att det blir så mycket över vilket som sagt skadar mina räkor.

Ratata
0

Om du är så orolig att räkorna inte får någon mat kanske du ska ge dem maten på ett mer svåråtkomligt ställe?

En sån här kanske kan funka?

Amoz
0

Fast där borde väl snäckorna komma åt med?

[hejhejnaffy]
0

#13 ja snäckorna klättrar ju…

[Nötskal]
0

Finns det mycket mat blir det mer snäckor.

Om du har mycket snäckor har du knappast brist på mat i ditt akvarium.

Tror inte att räkor kan bli utkonkurrerade av snäckor.

Ratata
0

#14, 15 Ja, fast det finns sånna som flyter ;)

Alex05
0

#11 Kan man ha skräpsnäckor  i malawikar? Jag trodde cikliderna åt allt, även snäckor.

Med skräpsnäckor antar jag att ni menar de små som har kommit med nån växt eller så? Har ju inte så många än, men om de kan göra nytta hos malawisarna vore det ju bra.

Berzerk90
0

Har du ett extra akvarium kan du föra över de fiskar/räkor du vill ha till det och torka ut det nuvarande akvariet.

Amoz
0

#16 Fast som sagt har även räkorna minskat.

#17 Då är det tveksamt om mina räkor skulle komma åt det mer än snäckorna då de går.

Nej, jag har inte det och då hade ju risken varit när jag flyttar över växterna räkorna håller till i att det även är snäckor där i ^^

Soda2
0

Har du provat snäckfälla? Finns att köpa i vissa djurbutiker (annars kan de nog ta hem). Jag funderar på o testa den.

[hejhejnaffy]
0

Körbärsräkor äter föresten mosade skräpsnäckor :)

Ratata
0

#18 Ja, visst ska de äta "allt", men mina har tydligen inte läst det i fiskboken ;)

De åt upp mina önskade snäckor, dvs A. helena och äppelsnäckorna fick jag rädda ur karet fort som attan innan de blev uppätna, men skräpsnäckor, det verkar inte gå ner. Dock har jag inga golden i karet med skräpsnäckor, de ska tydligen vara bra på att hålla dem i schack, men akvariet som jag försöker ympa snäckor i nu bor det en del golden i, så det kanske inte kommer funka.

Skam den som ger sig! Jag ska föra över lite snäckor med jämna mellanrum och se om jag skymtar några där i sen :)