Räka, är det bebisar?
Satt och kollade på mitt akvarium för en stundsen, och då såg jag den största av mina räkor som har något där bak. Det är ägg va? Eller rom.. Eller vad man säger :P
Betyder det att den kommer få bebisar? Eller har dom alltid så utan att dom kanske är befruktade eller liknande?
Blev överglad iallfall! :D Fick dom för bara några veckor sen, minns inte exakt när men..
Det är rom :) Har du en hane i akvariet i alla fall, så är de befruktade.
Grattis :) Inom ca en månad kommer du ha små räklingar. Se till att räk-säkra pumpen så att inga bebbar kan sugas in nu bara :P
Åh, kul! :D
Men kan dom ha rom sådär utan att de är befruktade?
Pumpen är bebissäker ^^ Gjorde de innan jag fick hem räkorna av dig :)
Är detta enda sättet att se om det är en hona eller hane? Om dom har rom?
Tänkte dom andra har inte rom, fast dom är mindre. Tråkigt om alla blev killar där liksom :P
Ja. Men det händer bara att de inte är befruktade om honorna är ensamma. Hanen hittar alltid honan annars nämligen :) Honan petar rommen inom en vecka om den inte är befruktad också, då den kommer börja mögla.
Vad bra!
Honorna har en "tjockare" mage. Skölden som går ner på sidorna om magen är rundare på honorna alltså. De är oftast större och färggladare också. Hanarna är ofta bleka och smala :) Honorna kan du ofta se en "sadel" på i nacken också. Det är där de förvarar äggen innan de befruktas.
Hona: http://www.liveaquaria.com/images/categories/product/p-39416b-shrimp.jpg
Hane: http://farm3.static.flickr.com/2129/2387908954_6a3233ca96.jpg
Och jag fick ju hem 15 st tror jag, (vet inte hur många som var körsbärs) så borde ju finnas en hane iallfall tycker man. ^^
Men det är inte farligt om dom möglar? Låter inte så bra.
Okej, tack! :D
Ser ut som att hanen har lång "svans" och att honan är kropp hela vägen typ utan lilla tippen där bak. :P
Självfallet är där hanar och honor av båda könen :) Jag plockar alltid båda könen! Nej, det är ofarligt :) Honan slänger iväg dem då så att det inte "smittar" de befruktade äggen.
Ja, det ser ut så. Men tänk på att honan ibland är 1 cm större än hanen :)
Så du kunde se könen på dom när dom var så små?
Du är verkligen duktig.. Jag såg dom knappt bland javamossan ens, fast får skylla på dålig syn (A)
Okej :) Tack så mycket! La precis i några algtabletter som både äppelsnäckorna och räkorna verkar gilla, så ska kolla nu om jag kan se könen när dom kommer fram och sitter lite mer still.
Ja, de var precis stora nog :)
Gör så du :)