Svarta prickar i magen!!?
Har köpt nya invånare till akvariet idag:0) Blev bland annat 4 st Musse Piggfiskar. Har nu suttit och studerat dem ett tag och ser då att den ena av dem, en ganska stor en, har några svarta prickar inne i magen som man ser ut genom kroppen!! Vad är det!!!
Precis som Soda2 säger är det bebisarna som tittar ut :)
Det stämmer, tänkte bara att alla här visste att det var det jag menade utan att behöva skriva ut det……. :0)
Oj fler bäbisar!! Är platys benägna att äta upp ynglen, i så fall hur räddar jag dem bäst?
Ja, de äter dem om de simmar förbi. Man kan undvika det genom att proppa akvariet fullt med växter, eller flytta honan till en stor yngelkass eller ett eget litet akvarium :)
Jag använder mig av en vas med en luftpump och syresten bara, med mossa i. Så får ungarna växa upp däri.
Yngelkassar kan stressa honorna mycket, och bör undvikas (det fungerar bara för vissa).
Om man nu skulle använda en kasse, har en med mina Molly yngel nu, hur vet man då att det är dags så man ska stoppa dit henne?
Jag är inte hemma särskilt många av mina vakna timmar så det blir nog svårt att rädda dem från akvariet. Dessutom så har jag ingen annan stans att ha dem, typ din vas:0(
Ajdå. Mja, de skulle behöva vara ca 2 cm stora. Men de mår inte bra i en yngelkasse så länge. Så jag hade nog låtit honan föda i akvariet bara :)
Japp så blir det nog, det som sker det sker! Barnen blir ju lite ledsna när bäbisarna dör men sån är ju naturen:0(
Ja, självklart, det är inte så roligt. Men en bra livsläxa :)
Ni kan göra så att ni försöker fånga några yngel direkt när de föds, och ha bara 4-5 stycken i yngelkassen, så att ungarna har något att "ta hand om". Men 30-50 bebbar överlever inte i en liten trång kasse :)
Jag började fundera på det här med en vas till yngel!
Kan man ha grus i bottnen?
Var hittar man stora vaser, har inte IKEA nära?!
Hur ofta ska man byta vatten och hur mycket?
Räcker det med en syresten?
Det kan vara en bra idé :)
Ja, grus är bra. Mellan 1 och 6 mm i storlek på gruskornen är bra! Village har en riktigt snygg vas (jag köpte min där). Annars brukar alla heminredningsbutiker ha dem.
Man ska byta en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Kanske två gånger i veckan, om du matar mycket.
En syresten räcker bra, om du har mycket växter (typ så det är helt grönt i hela vasen), och har mossor eller/och flytväxter.