Vad heter dom?
Mamma har fastnat för en sorts fisk so liksom är ''trekantig''. De vi har sett har varit ljusa med lite mörkare ränder och långa spröt. De är enligt mamma ganka platta. Väldigt fina.
Tror ni att ni vet vad dom heter? Kan ni kanskelägga upp bild (så vi kan se om det är den sorten vi menar).. ? :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Precis!:D
Vet någon hur stort akvarium de behöver, vilken temperatur och vilka andra fisksorter den kan gå med?? :)
Min mamma vill jättegärna ha fiskar,men jag vett inte om hon förstår riktigt att fiskar också behöverolika mått på akvarium o,s,v.. SAå jag vill liksom förklara lite för henne och så INNAN vi skaffar fiskar. Men då behöver jag också lära mig hehe ;)
/ Cornelia Andersson,
den behöver typ minst 200l, den kan inte va me mindre fiskar som neon tetror för de blir ca 16 cm! läs mer här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
menade ca 300l ;)
Jag har haft vuxna scalarer (12-14 cm), med kardinaltetror utan problem. Det gäller bara att man köper dem samtidigt. Så att kardinaltetrorna är ca 2.5 cm stora eller större när scalarerna är 5-6 cm bara.
Sen när de växer, växter tetrorna också. Så mina största kardinaltetror var hela 4-5 cm stora när scalarerna var 12 :)
Oj, ne ett 300Lakvarium kan vi inte ha O,o.. Finns det någon fisksort som kan ha mindre akvarium? 56L?? O,o
/ Cornelia Andersson,
Mitt scalarpar går med neontetror utan problem. även mdd endlers! Trors at debinte köptes samtidigt!
Kram /Tess
Min poäng med det hela var att vuxna scalarer kommer äta nyköpta, små tetror. Våra tetror i affären är inte ens 1.5 cm när de säljs från början! Så det gäller att tänka på storleken och få tag i stora tetror eller endlers. :)
(Men sen har jag aldrig stött på en fredlig scalar heller. Alla våra har ätit allt som rört på sig, och prylat alla invånare vid lek, trots 540 liter på 2 par.)
I o m att scalarer äter mindre tetror i naturen, så tror jag väl det är lite av en chansning. Ibland går det, ibland inte. Kanske beror på hur mycket av sina naturliga drifter de har kvar? Sånt kan väl variera från linjer till linjer.
Mina måste nog vara väldigt sönderavlade för de e väldigt fredliga. kaxar väl bara mot diskuspart!!! :) men sedan matas de 4 ggr per dag med så de behöver aldrig gå hungriga..
Kram /Tess