Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1847 ggr
tvättäkta bybo
0

56 L räkkar på gång! :)

har startat upp ett det som är tänkt som ett räkkar i måndags :)

skall ha 6 blue tiger, 2 kuhliiålar, 8 posthorn och ett gäng sandsnäckor där till att börja med :)

fick hem blyxa japonica idag som jag har planterat i karet, nu saknas bara hornsärv, salvinia natans och najas guadalupensis som för hoppningsvis dyker upp imorgon! :)

det skall bli en djungel! ;)

längtar så tills jag får hem invånarna! posthornen och sandsnäckorna kommer i början på nästa vecka, sen kommer tigrarna i början på v 14 och ålarna i slutet på april :)

uppdaterar med bild eftersom! :)

fiskargrabben
0

ålarna kommer äta en hel del räkyngel :/

tvättäkta bybo
0

kommer dom det?? kände mig lite tveksam till dom, det var någon som sa att de inte skulle röra räkorna… :/

då kanske jag skippar dom då!

tvättäkta bybo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är iaf karet idag! med blyxan planterad :)

är lite "dammigt" i karet, har ju nyss varit å rört om där :)

CatchFatch
0

#3  Vad fint det var med den lilla "skogen" :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

fiskargrabben
0

riktigt fint! skulle kanske passa med någon mossa på en av rötterna? :)

tvättäkta bybo
0

har mossa på den stora roten, men den är rätt illa däran efter att ha varit i ett annat kar (vet inte vad som är problemet där, inget växer…)

sååå… vi får se om den tar sig! :)

tvättäkta bybo
0

men klarar den sig inte så hade jag gärna velat ha fenix mossa! :)

om någon har? vääldigt billigt!

[dynamitella]
0

Om det vore så väl.

Det kostar alltså 100 kronor för en tesked :) Minst. (och nu är ändå killen i annonsen riktigt billig jämfört med andra länder). Mossan växter långsammast av alla arter.

http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=13&t=13022&p=125364&hilit=phoenix+moss#p125364

tvättäkta bybo
0

Ajfan… :/

tvättäkta bybo
0

finns det några fräna och hyfsat lättodlade fiskar då som passar i detta kar? (som inte käkar räkyngel)

pH 7-7,5, 24-25 grader varmt…

[hejhejnaffy]
0

ancisrtur,häxmal kanske?

[dynamitella]
0

Alla fiskar äter räkyngel. Så ska du odla är det inga fiskar som gäller. Tyvärr. Jag kan ha sugmunsmalar och kuhliiålar med mina utan att de äter några räklingar, men alla, och då menar jag alla andra fiskar, äter räkbebisar om de får chansen.

Även mina galaxyrasbora-yngel äter räkbebisar. Och de är liksom mindre än 1 cm stora.

Fiskar som äter bebisar men inte vuxna är följande: Endlers, Galaxyrasbora, Drottningrasbora, mosquitorasbora, dvärgrasbora, vietnamesisk Kardinalfisk, killisar, kardinaltetror, neontetror osv.

Vad du kan göra är att fylla akvariet med löjligt mycket javamossa, och hoppas på det bästa. Men att få hela kullar med räkor som överlever går inte med fisk, sorgligt nog.

#11 Häxmalar ska ha i alla fall 100-150 liter minst, så det är nog inget som passa här. Men unga ancistrusar eller andra riktiga malar går (inte ottosar, de äter yngel också).

tvättäkta bybo
0

okej okej, då skippar vi fiskar :)

men alltså jag är ju rätt grön på dethör med räkor…

funderar lite på dethär med vattnet och vad räkor inte tål osv…

jag har alltså använt extoson salt (stavning?) vattenberedare och så använder jag växtgödning easylife easycarbo och easylife profito.

allt det funkar med räkor eller?

[dynamitella]
0

Du behöver inte använda salt :) Vissa säger att det är bra, men lika många säger att det är skadligt för räkor. Så det hade jag inte använt. Easylife kan du använda sålänge du inte överdoserar.

Men var försiktig med vattenbredningsmedlet. jag använder inget sådant, och det fungerar bäst. Ibland kan det finnas järn och kemikalier i vissa vattenberedare som kan ta död på räkor och snäckor. (men främst snäckor)

tvättäkta bybo
0

använder samma vattenberedare i karet jag har snäckor i och salt där oxå, och växtgödning.

men har ju redan hällt i allt dedär… ska jag byta delar av vattnet då eller ska jag låta de vara…?

[dynamitella]
0

Låt det vara bara :)

Man behöver varken gödning, salt eller vattenberedare för att ett akvarium ska fungera bra :) Det är mest till för känsliga arter och växter.

Är dina snäckor stängda mycket? När jag behandlade med salt stängde alla mina snäckor sig och mådde dåligt. Senare fick jag reda på att salt fräter även på vattensnäckor, och kan döda dem vid starka doser.

tvättäkta bybo
0

nej det tycker jag inte, händer ibland, kanske en gng i veckan att någon av dem är stängda. kanske ska sluta använda det då, frågan är hur papegojcikliderna och silverhaj påverkas då?

[dynamitella]
0

Du ska väl inte ha räkor och papegojor tillsammans?!

tvättäkta bybo
0

nej nej, räkorna ska få ett eget kar, tillsammans med några posthorn :)

där emot är papegojorna och äpplena i samma kar :)

[dynamitella]
0

Jaha :)

Cikliderna och hajarna kräver heller inget du använder. Men mår äpplena bra och inte stänger ihop sig gör saltet nog ingenting. Det beror självfallet på mängden :)