Räkor har anlänt :)
Fick ett paket med 4 körsbär och 4 white pearl idag
Tänkte pytsa i dem i det lilla akvariet i kväll.
En fråga: hur gör jag smidigast och kan jag sätt i nån mer växt samtidigt, tex en flytande?

Grattis till räkorna! :)
Det borde inte vara några problem att sätta i växter ihop med räkorna. De vill gärna ha mycket växter att gömma sig i.
Tack! Jag har ett par växter men bilden är tagen på ganska nära håll så det syns inte, tyvärr. :)
Fast kom ihåg att de kan para sig med varandra (wp och körsbär). Om de gör det kommer avkomman bli brun eller grådassig. Så avkomman får inte säljas då :)
Men de är himla fina i alla fall :)
#5 Fick just reda på det på Facebook-gruppen :( Än så länge är de ju små, men tydligen måste jag sära på dem. Frågan är om de kan vara tillsammans med äppelsnäckor? Har just startat upp ett kar som skall vara till några äpplen. Tack för informationen, tycker jag har läst på ordentligt, men den biten missade jag tydligen helt.
Äppelsnäckor går bra :)
Det beror på. Vill du odla räkor? Om inte, går det hur bra som helst.
I alla fall så korsar följande räkor sig med varandra (så du vet sen).
Körsbär+blue pearl+white peal+gul räka :)
Tack snälla dynamitella för informationen
Odla, vet inte än, men jag skall nog flytta över en av sorterna när det andra karet är inkört (eller hur man nu säger).

Ser mysigt ut, ett tips är att räkor gillar att ha en rot att pyssla och dona med. Mossa ser jag att du har iaf :)
Jag har även fått tipset att ha i ek- eller mandellöv i akvariet. Dels så skapar de en trevlig miljö för räkorna och utgör samtidigt en födokälla.
Precis :) Det är jättefint!
Det enda som kan göra det snäppet bättre är några löv och en bit rot :P
Tack, jag har faktiskt en rot som jag hade i först men det såg så plottrigt utm men man kanske kan fixa till det. Löv är nog svårt att få tag på den här årstiden :) för visst skall det väl vara vissnade löv?

#12 Joho då, eklöv kommer du hitta garanterat (förutsatt att det finns ekar där du bor)! Det är inte mycket som kan bryta ner eklöv så de ligger och "skräpar" hela året :)
#12 Jag har sett att man kan köpa löv för en rätt billig slant på Tradera :P
//Belinda aka Zandrama
Så dumt! Jag kunde ju skickat med en näve löv med växterna :)
Men äsch. Gå ut där du bor bara och kolla under träden. Där ligger alltid högar med eklöv här året om :)
Då får det bli en promenad med hunden och uppsöka nån ek eller två i kväll
Tack för tipset.
jag brukar koka löven innan de åker ner i akvariumet resten förvarar jag i en påse (okokta)
Och jag går ut den dagen jag vill ha löv, och sköljer dem i vasken innan jag kastar ner dem i akvariet :)
Självklart kokas de om de ska ner till mina dyrare räkor och fiskar, men annars är det inte så viktigt. Jag lägger resten i en plastpåse eller i skrivbordslådan om det blir för många :P

Vad fint det blev!
Plockar bara den mängd jag behöver. De sköljs i hett vatten och åker ner i akvariet, så jag kokar inte 
Tänkte bara tala om att white pearl räkorna har fått flytta till den blivande snäckakvariet :) Så behöver jag inte vara orolig för felaktiga korsningar. Nu är det körsbärsräkorna samt Sture Amano kvar i det lilla räkakvariet