Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2919 ggr
kortmamman
0

Vem äter yngel?!

Jag släppte ut 7 Black molly yngel från kassen i onsdags kväll, igår morse var där bara 6 st:0( Jag trodde att det dött av sig själv men finns inte att hitta i akvariet, men nu ikväll när jag kommer hem så finns det bara 5 yngel kvar!!!

De andra invånarna är;

3 pansarmalar, 4 rödmunstetror, 2 rubingurami och 3 vuxna Black molly, vem av dem kan ha ätit upp ynglen?

Kan det vara så att de åkt in i pumpen? Om så, överlever de det så vi ska kolla om de är där i?

Lamina
0

Hur stora är ynglen?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Berzerk90
0

De vuxna Black molly kan mycket väl ha ätit upp ynglena.

kortmamman
0

Ynglen föddes förra torsdagen, alltså 15/3, tyckte de var stora nog för att inte rymmas i någons mun men jag hade tyvärr fel:0( Mycket ledsamt då dessa var våra första yngel som fiskägare.

[dynamitella]
0

De är inte säkra förens de närmar sig 2 cm.. Tyvärr.

Men någon kommer alltid dö, så det är inget ovanligt. Hoppas det blir bättre med nästa kull :)

kortmamman
0

Ok tack för svaren, jag tog och stoppade i de 5 som är kvar i kassen igen!

Kan de fastna och överleva i pumpen?

[Geekinblack]
0

Första gången mina levandefödare fick ungar så såg jag när dom föddes men hade ingen yngelkasse. Trodde att dom kanske skulle klara sig själva i akvariumet bland växterna istället och lät dom vara.

Dagen efter var alla borta! Det var rätt många men jag antog att mamma Platy hade ätit dom. Senare på kvällen gjorde vi vattenbyte samt rengjorde pumpen och när vi tvättade filtret i en hink med akvarievatten så simmade ett gäng yngel där.

Har hänt mååånga gånger att jag hittat yngel i pumpen :S beror kanske på vad man har för pump, men du kan alltid kolla lite försiktigt. Hittar både levande och döda ibland. Mina Platy och molly föder ju ungar hela tiden så det är svårt att förhindra att dom hamnar där ibland…

Moast
0

Vänta tills ynglerna e 2 cm isf och alla fiskarna kan vara mistänkta att ha ätit upp dem :( tråkigt ändå! :( :)