Klump i magen??
Halloj.
Vi hade två neotetror eller hur det stavas.. Iallafall, en dog och den ena va ensam i några veckor tills vi köpte 10 till. Den fisken som vi hade längst har som en klump i magen som rör på sig hela tiden ena timmen så är det två klumpar och ena timmen en klump. Det är inga ungar för det kommer ut nån gulaktig sak ur magen som är som fiskbajs…
Har någon nån aning om vad det kan vara?
Putt för Lemos skull ^^
Nej men stackarn! Du har inte matat han med röda mygglarver?
#3 Nej, vanlig fiskmat… :/
Okej bra,men då kan jag tyvärr inte hjälpa dig…
#5 Tack ändå :)
Förstoppad? jag hade avlivat den, den mår nog inte så bra.
#7 Tror inte den är förstoppad, först var det bara så på denna fisken på bilden, sedan började alla andra fiskarna som var samma ras få en sån där klump :()
Det ser inte bra ut alls, jag hade avlivat de som är drabbade…
#9 Alla är drabbade, först vill jag faktiskt veta vad det är.
okej, då bör du ta bort alla som ser ut så innan de sprids mer
Ja men om du väntar för länge så kan ju fler få de…
#12 Det är bara neouttretrorna eller vad nu namnet stavas som har fått det.
Jag hade inte avlivat den i första hand! Nej jag skulle först gjort det när den verkligen inte gick att rädda elr om den verkligen led. Dra ner på utfodringen,det är väll det ända jag kan hjälpa med :/
Jag hade inte avlivat den i första hand! Nej jag skulle först gjort det när den verkligen inte gick att rädda elr om den verkligen led. Dra ner på utfodringen,det är väll det ända jag kan hjälpa med :/
Aja gör som du vill…. Men de ser inte ut att må bra. Börja googla sjukdommar så kanske du hittar nått.
#15 eXAKT ^^
#16 ;)
Om dem liger på botten,simmar knappt elr hänger vid ytan hade jag avlivat dem,men inte om dem är pigga och simmar runt med en klump i magen. Det är så jag menar grodan ;)
Men kom ihåg, att dom mår troligtvist inte bra, och om du inte har kommit på imorgon vad de är och kan fixa något som botar dem så tycker iaf jag att du bara är elak mot fiskarna som låter dom leva så där.
Dem simmar runt och är som vanligt, plus att dem har en klump i magen.
#19 Det vet jag ju, det är därför jag frågar om råd..
Jag tror du matat dem för mycket :o
Tror jag med och om dem är som vanligt tycker jag inte ts bör döda dem! Min kompis avlivade inte sin hamster bara för att dem hade en stor klump på sin ena fot,och se,det läktes av sig själv! Dra ner på matningen och se vad som händer :)
Alltså, har man matat sina fiskar för mycke så bör man själv veta de. Jag tror att de är en sjukdom för jag antar att man vet hur mycke mat en fisk ska ha… Och klumpen försvinner efter ett-två dygn om de är mat.
Men ex min bror visste ingeting om hur mke mat mina yngel skulle ha så han stoppade ner en stor bit algtablett och sen såg dem precis ut som ts tetra, en klump på magen. Och dessutom blev en efter en tjocka,dock försvann det dagen efter på mina yngel… Så nej alla vet facktiskt inte hur mke mat dem ska ge Det behöver inte heller vara en sjukdom
#24 Okej, din bror har ingen aning hur mycke en fisk ska äta, men jag tror alla som har ett akvarium vet hur mycke man ska ge ;) och dessutom vet man när man gett förmycke.
Jag tror inte att Ts är så dum att hon matat förmycke, sett att dom blivit tjocka och sen undrat vad de är. Och lagt ner tid på att ta bild och lägga upp de här. Den är troligtvis sjuk, vet inte vilken sjukdom (vilket stör mig för jag brukar veta sånt)…
Jag har inte matat dem för mycket det har jag faktiskt en aning om och nej det behöver inte vara en sjukdom. Ja tänker INTE avliva dem innan jag vet vad det är 
Men jag ska försöka sluta mata dem så mycker.
Ang. avlivning så handlar det ju inte bara om den enskilda fiskens lidande, utan även om att förhindra spridning för att skydda övriga invånare i akvariet.
Du kan även sätta fisken i karantän så fort som möjligt, dvs ett eget litet akvarium åt den.
När köpte du fiskarna? Om det var nyligen, tala då med djuraffären eftersom de sålt er ett sjukt djur. De kanske kan hjälpa dig, annars ta tillbaka den, ge pengarna tillbaka etc. Eftersom vi inte vet vad det är, har vi ju ingen aning om hur smittsamt det är. De andra fiskarna kanske är smittade redan, det är ju inte roligt.
Det kan ju vara parasiter, någon form av mask t ex.
#27 Min kompis skulel sälja sina fiskar och akvarium och hennes pappa pratade med min pappa så fick vi 2 fiskar. Den ena dog och den andra e nu kvar och den hade inte klumpen i magen sen köpte vi fler och dem fick också klumpar.
BARA den rasen inte dem andra.
Lite OT här men vi fick 10 fiskungar igår :D
#28 *fisk arter =) Ja men de tyder ju på att om de är en sjukdom så sprids till tetror. Och att låta en sjukdom gå runt i akvariet är inte heller bra. MEn förök hitta någon annan på ex andra forum som hafft samma problem eller läs på om sjukdommar så kanske du hittar nått.
Skojj med ungar!
Det tyder väl mest på att tetrorna "bara" är mer mottagliga/känsliga.
Det behöver ju heller inte vara parasiter eftersom flera patogener kan göra att buken sväller upp, men just att det kommer och går sådär, ibland är det flera.. låter så märkligt.
Äter dem? Hur ser bajset ut?
Google is your friend, jag hinner inte hjälpa till med sökning nu men här och här hittar du lite grann om olika parasiter, sök lite mer på de olika typerna så blir du lite klokare (t ex med bildgoogling kan du se om det kan se ungefär lika ut).
Länktips:
http://badmanstropicalfish.com/fish_palace/tropicalfish_disease_identification_1.html
http://www.aquaticcommunity.com/disease/
http://animal-world.com/encyclo/fresh/information/Diseases.htm
http://www.fishyfarmacy.com/symptoms.html
Lite söktips:
endoparasites in fish
tropical fish disease
swollen abdomen in fish
etc.. och kombinationer av de flesta nyckelord går det med.
Tacktack :3
Hur har det gått? :)
Klumparna är kvar..
mår de dåligt elr är de fortfarande pigga?
Dem är pigga och mår jättebra, dem har bara den där förjävliga kklumpen..
Okej vad skönt att höra att den är hyfsat okej iaf :)