Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 966 ggr
exitingsvillemo
0

Inga ägg från äpplen

Mina äpplen vägrar ge mig ägg… Tror att jag har sett en parning, men inga ägg så långt ögat når =(

Matar med algtablett och broccoli, fri tillgång på kalksten, fina vattenvärden och 25-27 grader i vattnet.

Vad är det som dom anser är fel?

Antar att jag får fortsätta avvakta. Eller så har jag haft oturen att bara ha äpplen av samma kön. Men 5 äpplen och så lyckas att få alla av samma?? Låter mystiskt!

[Kamillah]
0

Har samma problem, har en vit som parar sig HELA TIDEN med 3 av de andra men inte har jag sett några ägg.. känns ju otroligt om alla skulle vara hanar

Gustavsson2in1
1

Har du/ni en luftspalt som är väll tilltagen då =) ? ca 5 -10 cm brukar de gilla :]

De kan upp och titta runt lite ett par veckor efter en lämplig plats till äggen med =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

stosse
0

Vad händer om hon har ägg men ingenstans att lägga de? tänkte ifall de kan vara farligt eller något så:P

theraphosa
0

Höj värmen, men de gör även att de lever kortare…

**Malin**
0

Jag har haft äpplen som även lagt på fel ställe (undervatten) o då har det ju inte blivit bra för kukongen har ju dränkts !!! de ska ju lägga ovanför vattenytan =))) Honan kan gå me äggen innom sig upp till 70 dagar innan hon hittar en bra plats till rommen  =))

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

snailmilla
0

När honan blivit parad kan hon "lagra" sperman i månader, för att sedan producera ägg när hon valt en plats och känner sig trygg med att gå upp och lägga äggen. Luftspalten bör vara på ca +10cm.

Det bör vara en varm kondens/fukt mellan vattenytan och täckglaset, är det för fuktigt kan äggen ha svårt att fästa och glider då ner i vattnet. Annars skulle en pomacea diffusa inte lägga äggen under ytan.

Att höja temperaturen för en stund (ett par dagar) kan öka chanserna, om det bara är för en kort period stör det ej livscykeln, men däremot kan de få problem med skalet och deformation. Det är därför viktigt att försöka hålla temperatur/matning så jämn som möjligt under tiden man har äppelsnäckor i karen.

Med andra ord behöver fula/svaga/färgändrade/spruckna/skiviga/rynkiga skal inte alltid bero på Kalkbrist, utan ojämn balans i karet, ex temperaturväxlingar och mängd fodring.

Om du nu hemskt gärna vill ha en kull snäckbebisar, (tänk på att ur en klase kan ca 50-200st bebisar kläckas, beroende på dess storlek) kan du minska temperaturen, samt dra in och snåla på mat ett par dagar. För att sedan öka på ett par grader och mata på extra med även godsaker som grönsaker osv, samt öka på tiden karet är släckt, och vara noga med att ge dem lugn och ro ett par dagar. Detta borde sätta fart på dem ordentligt om du nu har könsmoga snäckor av olika kön.

:)

Lycka till

Camilla Thunberg www.appelsnackor.webs.com

**Malin**
0

Men mina ägg av pomacea diffusa satt fast undervattenytan!!!o det syntes väldigt väl att det var en sådan kukong några cm lång men det har aldrig hänt igen ..

Men allt kan ju konstigt o anorlunda kan ju faktist hända =)))

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

ivanhoe81
0

här hemma har det kommit 4 konkonger på 4 dagar och jag har 2 äldre (hane och hona) sedan några som är yngre som jag tror börjar bli könsmognaför jag har sett att min äldre hane parat sig med de mindre med nu
jag har 25 grader i vattnet och en luftspalt på ca 7cm

exitingsvillemo
0

Luftspalten är 12-13 cm, relativt mycket kondens då lysröret verkar avge en del värme det med. 2 snäckor har vandrat ganska mkt i luftspalten idag, vilket dom inte gjprt förr. Men en av snäckorna var jag övertygad om var en hane. det är samma snäcka som jag tidigare la ut kort på som hade "snorren" ute hela tiden, kanske det inte är ngn snorre..?

Har dock sett att snäckorna glider ner i vattnet efter att ha vandrat på glaset ett tag… Kan det vara för mycket kondens/för halkigt..? Och hur löser jag det isåfall?

26 grader är det i karet, är det lagomt?

snailmilla
0

#9 De är väldigt "blyga" av sig och direkt efter parning drar de in sin "snorre" den är kritvit. De skule aldrig åka omkring med den utanför skalet, och den är inte direkt något att skryta med.

Det finns arter av äppelsnäcka som ska lägga sinna ägg under vattenytan. Pomacea diffusa lägger ovanför.

Det du har sett är säkerligen snäckans SIFON "andningssbanel/andningsorgan". Den kan tänjas ut och bli otroligt lång upp till 10cm, ashäftig! Hade det vart "snorren" så skulle de verkligen kunna skryta ;)

www.appelsnackor.webs.com

exitingsvillemo
0

#10 Nej det är inte snäckans sifon, jag har sett =) Den vet jag precis hur den ser ut. Den här saken jag kallar snorre, ser ut som en kritvit tunn mask och sitter på den andra sidan av snäckan, jämfört med sifon!

Den sitter också längre ner mot rumpen till. På din beskrivning så låter det ännu mer som om det faktiskt är just en snorre. Kan det vara ngt fel på snäckan eftersom han inte drar in den?

**Malin**
0

ja det kanske har rätt;) men mina ägg var dåliga syntes lång väg för de sitter ju allltid på täkglaset annars =)) så de kankse glidit ner då heheh men det såg faktist ut o kändesnästan som om det satt fast =))) men jag vet vad det ä för snäckor jag har för de är fårn imazo=)))