NU ÄR DET SNART DAGS
……… att skaffa mitt första akvarium jag är lite halv kunnig om akvarium men jag har läst på mycket vill ha .. jag tänkte köpa 200l har hittat detta akvarium på pawss vi tänkte ha grodor och malar och vill också veta vilka övriga fiskar som går i hop med dem av någon anledning gillar jag absolut inte guramis vill även veta en bra städfisk/snäcka efter några år efter jag " bemästrat " akvariet så drömmer jag om saltvattensakvarie men … en väldigt rolig början är väll sötvattens
tack allihopa också för dem mycket intressanta artiklarna om hur man tar hand om fiskar … osv.
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
putt ! är säker på att det finns nån som kan svara på mina frågor
det blir lite lättare att se vad dina frågor är om det finns några frågetecken med i texten ;)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
1om man har grodor och malar i ett 200l akvarium vilka andra fiskar kan man ha???
2 vet ni någon bra en bra "städfisk"'/ snäcka
beror på vilka grodor du ska ha ? vilka malar?
Petiga imitra ;) Som städ snäcka skulle jag haft 5-10 st äppelsnäckor Som städ mal kanske ansictrus,bra nybörjar mal. Andra fiskar till ett 200 liter,tja kanske 4 svärdbärar honor och 2 svärdbärarhanar,bra för nya till akvarie världen :) Annars kanske Guppy,platy,kardinaltetra,neontetra,zebrafisk,leoparddanio,rödmunstetra,molly,glödbandstetror,pansarmalar,kuhliiål,scalrer,amanorräkor, ja det finns allt möjligt som passar i ett 200 l,dock inte alla på en gång ;)
haha nejdå jag brukar inte vara petig men den här gången förstod jag faktiskt inte mycket av ts :P
Oj visst ja, du skulle ha grodor hmm funkar grodor ihop med fiskar?
här är lite info om dvärgklogroda i alla fall., http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=254997
tänkte klogrodor , hajmal , äppelsnäckor , slöjsjärt , guppies , svärdbärare , mollys - funkar det ?
hajmal behöver 1500 liter ..
Hajmal är väldigt fin, men välldigt stässiga och vill gärna va några stycken. Dom blir ca 130cm långa och är även en matfisk =) Så jag tror inte du ska skaffa dig en sådan såvida du inte planerar på att bygga en basäng om några år.
Plocka även bort slöjstjärten då den vill ha lägre temp än dom andra och vtillslut behöver ett större akvarium. Men övriga arter du tänkt dig kommer säkert funka. Tänk bara på att kogrodor kan va lite knepiga med mat och vill gärna äta från botten.
man ska inte a för glupska fiskar för då hinner inte grodorna få mat
Imitra #6: haha okej ;) Ts: Njae guldfiskar och hajmalar tsm i ett 200 l är väll lite att ta i… Men svärdbärare,mollys,guppys,äppelsnäckor ska funka :)
Ts, nu minns jag, jag har ju skrivit i en anna tråd du skapat (den när du ville ha en "tam" groda) om just klogrodor.. Men du kanske inte minns
http://reptiler.ifokus.se/discussions/4f2ec43a88f472772d04a05b-grodor
Och där sa jag att du inte kan ha för gluppska fiskar, så en hajmal som blir ca 130cm känns inte så lämplig då, eller hur?
Ett tipps, du kan att läsa på ex zoopet om olika arter, där står de väldigt mycke, typ allt man behöver veta när man ska skaffa en viss art.
Om man ska ha klogroda så rekomenderar jag att endast ha klogroda då de lever i flock och är super glupska djur. hade en klogroda jag fick med i ett akvarieköp på blocket. han åt upp alla mina sunset platys där den största var ca 5cm. Han anföll även mitt Ancistrus par på 10 cm.
Tänk även på att klogrodor blir gammla. Mina blev 7år
Det är viktigt att tänka igenom det ordentligt så du kan ge dem ett långt bra liv
#18 men den är fin, så snäckorna kommer göra städjobbet! =)
det första jag gör är att ha växtakvarium ett tag 1-2 veckor för att jag ska lixom … aa ni fattar sen köper jag nog guppies och snäckor först sen Platy och svärdbärare ancitrus osv… pansar mal kan man ju tänka på tack för tipset sedan tänker jag prova på lite svårare mollys …osv ,,
jag har ett 60l hemma men den har jag bara haft grodyngel i fast jag är nybörjare och tycker det är lättare me större och vad jag har förstått förökar sig dem hära arterna sig snabt sen funderar jag på khuli ålar ….. men det får ta ett tag
Okej :) du kan ju har 60liters som yngel ellr Guppy kar? ;)