Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3986 ggr
mosterbakar
0

Vad är det för kryp i mitt akvarium?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger det under sjukdommar eftersom jag misstänker att detta dödat mina firrar.

hittade denna, ca 1cm lång, och flera till i mitt akvarium när jag tömde det på vatten för att starta om det.

Jag har ett 25L som jag startade upp för en månad sen och lät två Guppy hanar flytta dit efter en dryg vecka eftersom honan jag köpte till dem var agressiv mot dem (Har aldrig hört om det tidigare). Tanken var att det skulle bli dvärgkulfisk där när det var inkört.

Men hanarna, som mådde bra direkt efter flytten, har mått sämre och sämre. Nu har båda dött med bara ett par dagars mellanrum.

Och så hittade jag alltså dessa äkliga kryp! De har inte setts alls när det var vatten i akvariet, jag har tittat mycket i det för att hålla koll på hanarna så jag blev väldigt chockad när jag såg att det var något som kröp när vattnet försvann.

Vad är det för något? Var kommer det ifrån? Är det från växterna jag köpte från affären eller är det något som lagt ägg i mitt kar? Det kan väl inte kommit med roten jag köpte? Jag dränkte den i kokande vatten flera gånger och lät den "dra" (den rymdes inte i någon av mina kastruller) till den inte solkade ner vattnet mer.

Hur blir jag av dem dem utan att döda växterna?

Snälla svara snabbt, tycker de är extremt äckliga så jag vill verkligen ha kål på dem snabbt! Det kryper på hela mig bara jag tänker på dem. =/

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Gustavsson2in1
0

De där ser väldigt likt ut som trollsläde larver

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

mosterbakar
0

Fick veta att det är flicksländelarv. Men vet fortfarande inet hur de kan ha kommit in. Akvariet är ju nystartat, jag bor mitt i stan och det är ju inte direkt säsong för flygfän. Fiskarna har fått frysta mygglarver men larverna borde väl inte tålt nedfrysning? De måste väl ha kommit från affären?

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Gustavsson2in1
0

ja just HUR du har fått in den lär förbli en gåta =)

men ja en flicksländelarv är det mycket möjligt det är =)

mosterbakar
0

Imorgon, när apoteket öppnat, ska dessa äckliga äckliga satyg få simma i alunlösning ett tag. *elakt skratt*

Sen blir det till att starta om karet igen… *suck*

Stoodyear
0

De är ju ökända för att ta exempelvis yngel och grodyngel i det vilda så inte omöjligt att det är orsaken till guppysens död!

mosterbakar
0

Jag måste ha fått dem med de nyköpta växterna enl min akvariekunnige far. Om jag har riktig "tur" har de rest långväga för att få kläckas i mitt akvarium tydligen. Han tyckte förtust att jag skulle mata dem med daphnier och se vad de utvecklades till. Rynkar på näsan Själv har jag viss lust att bryta mig in i på apoteket för att få tag i alun NU NU NU så jag kan döda äcklen!

Ratata
0

Ska du döda dem? Flicksländor som är så fina! Nördig som jag är hade jag försökt få dem att bli vuxna, hihi. :)

mosterbakar
0

Jag har lätt fobi mot allt vad insekter heter, tycker till och med fjärilar är lite äckliga om de landar på mig (men vackra på blommor och tryggt avstånd) så ja. De ska dö.

Hittade alun på ica så nu ska akvariet få dra i alunlösning över natten. (Och jag ser redan framför mig hur äcklad jag kommer vara imorgon när jag måste hantera allt i det och veta att det är en massa döda kryp där i) Rynkar på näsan

stosse
0

Har också haft sådana i ena akvariet och har verkligen ingen aning hur de kommit dit för den har täckglas! Eller ja, det är hål på sidorna. Det andra akvaritet, som står bredvid, har inget täckglas och inga insekter…

Gustavsson2in1
0

måtte få dom med växter men de låter ju med vldigt osanolikt =P

mosterbakar
1

Alun tog effektivt död på dem iaf. :D