Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2668 ggr
Alex05
0

Yngel/räka???

Köpte en rot med tillhörande ormbunke o mossa igår till akvariet vi skall hämta i morgon (170 l med 2 malawisar o 2 malar) Döm om vår förvåning att det började röra sig under roten när vi satte den under vatten i en bunke Nåt som simmade. Jag tycker det ser ut som en pytteliten räka, genomskinlig med en mörk fläck där magen? sitter och två mörka, stora ögon. kan det verkligen vara det? eller är det nåt yngel av nåt slag? Har provat fota men det är omöjligt, blir bara suddigt
Om den nu överlever tills i morgon, skall man pytsa över den i akvariet eller vad ska jag göra??

[hejhejnaffy]
0

Wow! Jag skulle sätta den i en yngelkasse med lite javamossa i :)

[dynamitella]
0

Gud vad roligt :)

En räkbebis är mellan 3 mm och 1 cm, skulle jag säga. Hur stor är räkan? De simmar gärna med klorna framför huvudet, lite som stålmannen. Så man känner snabbt igen en räkbebis om man vet hur den ser ut.

Men den borde inte ha någon fläck..

Då låter det snarare som ett yngel, som har en fläck där själva magen är.

Kan du rita en snabb bild i paint? Eftersom det är svårt att fota småsaker :)

Släpp inte ner den i akvariet! Behåll den i bunken, eller i en yngelkass eller syltburk. Den lär inte överleva med fiskarna :)

slemmis
0

jag tycker att du kan ha kvar den i den där bunken som den är i. för malawisarna skulle nog äta upp den på engång.Skrattande och då behöver den inte flytta.

mvh slemmis

[hejhejnaffy]
0

I en syltburk tycker jag INTE ts ska släppa ner den i! För det första så Rör sig inte vattnet där i och för det andra kmr den inte att växa i normal tackt och kan bli underutväcklad. Så nej,jag tycker ts ska släppa ner den i en yngelkasse i akvriumet :)

[dynamitella]
0

Jag har fött upp både räkor och småfisk i syltburkar. Självklart ska man ha en syrepump och utföra dagliga vattenbyten (jag trodde det var en självklarhet att man inte lägger något djur i en burk utan att sköta det?).

Min tanke med en glasburk vore att han lättare kan se den i profil, och på så sätt utgöra vad det är för något :)

Inte att den ska bo däri för alltid.

[hejhejnaffy]
0

#5 men hur i alsindar får du in en syra pump i en sylt burk? :) Tycker det är mindre jobb och risk för att räkan/ynglet ska dö om man har den i en yngelkasse. Visst kan man ju ha den i en sylt burk om man så skulle vilja det,men det är större risk för den att dö då…

Alex05
0

Nu har vi ju ingen yngelkasse eller nåt annat än den plastburken som vi la roten i. Rynkar på näsan

[dynamitella]
0

? Vet du vad en syrepump är? Alltså en luftpump?

Min syltburk rymmer 2-3 liter (köpt på IKEA). Och själva syrestenen är bara 2x3 cm stor, med en slang med en diameter på 4 mm.

Jag ser inte problemet.

Självklart är det större chans att den dör i en burk än i en yngelkasse, men den kan rymma från yngelkassen (och därför har jag använt vasar och stora glasburkar vid vissa tillfällen).

[dynamitella]
0

Har du en colaflaska hemma? (1.5 liter-2 liter), och en akvariemagnet?

Då kan du göra en egen :)

jagga-ewe
0

Alex, om du har kvar det lilla krypet, ta upp den i ett glas eller nåt liknande, för att fota den. Ha den sen i en stor plastlåda eller syltburk som DynamitElla föreslog. Med syresten, finns att köpa i alla zooaffärer. (hoppas jag!) Har inte koll på hur det är med zooaffärer i din hemstad, men jag vet att den som finns i Tibro är bra, o i Skövde finns ju flera.

Bara så ni andra vet så är TS kvinna, trots det förvillande nicket här på iFokus… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[hejhejnaffy]
0

#8 ja det vet jag…men jag visste inte att det fanns så små,fast nu vet jag :) jaha när du skrev syltburk,så tänkte jag mig en vanlig liten syltburk man köper typ på maxi som bara rymmer några dl… Haha förlåt snacka om att missförstå ;) #9 göra en egen vadå?

[dynamitella]
0

Jaha! Nejnej, den är stor alltså :) Jag tänkte direkt på sådana man köper för att göra egen sylt och hälla i.

Då förstår jag din oro!

En egen yngelkasse :)

Man klipper av toppen på pet-flaskan, så att man har en cylinderformad burk. Sen värmer man en nål över ett ljus, och smälter massa hål i plasten. Hålen blir inte större än 1 mm i diameter om man använder en vanlig knappnål.

Jag, själv, smälter lodräta streck som är antingen stora nog för ynglen att rymma ut ur, eller tillräckligt små för att de inte ska komma igenom (olika för olika tillfällen).

De agerar självklart bara tillfälliga bostader. Oftast i väntan på ett yngelkar eller väntan på att fiskar/räkor ska säljas :)

[hejhejnaffy]
0

#12 ja då förstår jag :) Vilken smart idee om man nt har någon yngelkasse!

Alex05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla goda rådSkrattande Jag har lagt över ynglet i en plastlåda, och så hittade jag några syretabletter bland alla grejer vi fick med akvariet vi nu har hämtat. Ska se om jag kan få nåt kort på den lille.

#12: Det var ett väldigt smart sätt, skall ta till mig detta, tack!

Den är ca 1 cm, se bild. Lyckades till slutSkrattande

Vad skall den äta? Inredning mm. Det här är ju kul juSkrattande Och sånt fint stöd från er!!♥

[hejhejnaffy]
0

Jupp det är en liten räka :) Den äter alger,fiskmat,algtabletter,räktmat,kokta grönsaker,ja lite allt möjligt facktiskt ;)

[dynamitella]
0

Det är en ungdom. Är du säker att den bara är 1 cm lång? Den ser ut att vara närmare 2-2.5 cm till kroppen.

I mina ögon ser det ut som en ung amanoräka. Men de går inte att odla i vanliga sötvattenakvarium.. Så den måste nästan komma direkt från en affär i så fall.

Räksorten:

http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-r%C3%A4ka

http://www.akvarielexikonet.se/_pictures/object/0/11291/akvarielexikon_cardinajaponica_13830_325.jpg

ivanhoe81
0

det är en räka ja det ser man med en gång

de andra får svara om det med maten men de äter alger så algtabletter kan vara bra att ge dem, vissa säger att de även äter vanligt flingfoder men bättre om någon annan svarar

Alex05
0

Ja, den är nog minst 2 cm. Den följde med när vi köpte en rot med växter på från en akvarieaffär.

[dynamitella]
0

Då kan jag fastställa att det är en Amanoräka :)

Den kommer bli ganska stor. Mellan 3 och 5 cm. De äter allt! Mygglarver, alger, fiskmat, broccoli, algtabletter, döda fiskar, växtrester, bruna eklöv. De är tacksamma små busar, amanosarna.

Grattis :)

Alex05
0

#19: Tack, tror jagObestämd

Vad ska jag gör med den lilla? Ihop med malawisarna är alltså helt otänkbart? Måste jag skaffa ett litet akvarium till med alla tillbehör? Glasburk kan man väl inte ha hur länge som helst?

[dynamitella]
0

Jag hade nog pytsat i honom till firrarna. En endaste räka är inte mycket att starta ett akvarium för :)

Han var gratis, så äsch, chansa du.

Alex05
0

#21 Kan ju ge honom ett par dagar, få se vad som händer. Tack för all hjälp!!

Alex05
0

Så fick jag då inspiration härifrån, hade inte hjärta att slänga in den till malawisarna, inte än. Måste se vad som händer med den lilleFlört

Så här bor han nu: (har ingen växt ännu, utan en liten lavasten som han brukar gömma sig i. Det gröna är en liten bit brysselkål. )

[hejhejnaffy]
0

#23 fint :) Du kan ju alltid skaffa några kompisar tiill han/hon ;)

Alex05
0

#24: Tack! Ja, få se hur jag gör. Just nu bor han/hon i en stor glasvas, har inte ens nån mossa eller så…

Alex05
0

Idag såg jag ett tomt skal i burken, betyder det att han trivs o växer?

ivanhoe81
0

ja han har ömsat och det är nog ett tecken på att h*n mår bra

Alex05
0

Då har vi kommit hem med 4 st små "golden" samt, hör och häpna: ett nanokar på 10 liter (så långt sträckte sig maken Oskyldig) och en liten amano till :D. Så får vi se hur det går, om de överlever.Skrattande

Tack för era tips!

Ha nu en bra helg allihop!

[hejhejnaffy]
0

Lycka till och tack dsm :)

Alex05
0

Min lilla "fripassagerare", den första räkan, har försvunnitGråter Jag som ansträngde mig så och köpte ett nytt hem och en kompis till den. Men nu har jag inte sett till den på två dagar, däremot den andra räkan.

GråterGråterGråter

[hejhejnaffy]
0

Nej vad synd! :/ Hoppas du hittar den…

[nadvard]
2

Hoppas han kommer fram!

Jag tyckte den här historien var så otroligt sötGlad

Alex05
0

#31 o 32: Tack! Hoppas det jag med.

Alex05
0

NU har den kommit fram, men jag vet ju inte om den är skadad eller ejRynkar på näsan

Jag "ruskade" lite försiktigt på karet och till slut hoppade han fram, men sjönk på nåt sätt till botten. Så jag plockade försiktigt upp honom och la honom i den vas som var hans hem förut. Så fick han lite mat. Han verkar röra på sina ben och kan hoppa, men mest ligger han bara på bottenGråter Vad tror ni som är experter på räkor? Ska jag avvakta och se om han hämtar sig eller……..

Så ser han ut nu:

[hejhejnaffy]
0

Jag tycker du ska avakta och se. Han kan ju ha klämt sig och fått en chock elr brutit något :/

Alex05
0

Vill bara tala om att "Bertil" var död i morse! Gråter

Nu får vi se om Sture klarar sig.

[nadvard]
0

Åh vad tråkigt Rynkar på näsan