Trådalgerna kommer!?
Jag tycker det ser ut som att det börjar komma trådalger i mitt akvarie. Något luddigt är det i alla fall som dykt upp på växterna, luddet är ej grönt utan mer brunt/genomskinligt så det kanske blir grönt…?
Men vad ska jag göra innan det blir värre??
Har även kiselalger… grymt det känns om jag håller på att få två sorters alger samtidigt i mitt fjuttiga kar.
Hjälper malaysiska sandsnäckor till med detta (försöker nämligen få tag i sådana)?
Eller så kanske det är riktigt ljus grön färg… svårt att se.
Amanoräka! Grymma! Plockar rent på några timmar!
Jahopp, nu har jag precis beställt ett par äppelsnäckor (de ska ju äta alger) och försöker även få tag i malaysiska sandsnäckor.
Nu vet inte jag så mycket om räkor, mitt kar är inte räkanpassat för hade inga planer på att skaffa det.. de vill väl ha mossa t.ex? Har inte det. Hört att kampisar kan käka upp dem med.
Men det är ändå värt att kolla upp, ska söka lite på internet!
Tack så mycket :)
Amanos är ganska stora upp till 5cm iaf, så de blir inte lika lätt uppätna som ex körsbärs!
Okej :)
Vet dock inte om det skulle bli överbefolkat om jag nu köpte räkor också, har ju ganska litet kar. Jag kör på snäckorna först och ser hur det går.
Varken äpplen eller malayser är överdrivet bra på att äta alger, dom är desto bättre på foderrester! :) för små kar är otocinclus/amano/neriter. Oumbärliga mot alger! :)
Ajdå, hmm. Jag har ju blivit lite förtjust i snäckorna så jag gav mig på dem direkt, har inte haft en tanke på räkor.
Den malaysiska sorten vill jag ha mest för att jag har sand på botten så de tar hand om den, inte för att de skulle äta alger.
Trodde äpplen skulle vara bra på alger och så är de ju fina. Är i stort behov av någon som äter foderrester, döda växtdelar på botten och alger - vet inte om räkorna är bra på allt detta eller endast alger?
Huvudsakligen alger och växtrester på Amanos, men eftersom äpplena tar foderrester så räcker ju det! :) malayser kan du knappt räkna med som invånare eftersom dom gör mer bra än dåligt.. Nästan så med räkor med.. Man kan ha massssaaa räkor i ett 20 liter utan problem!
Har läst lite på internet nu och amanoräkorna verkar väldigt bra! Det enda jag reagerat på är tempen de föredrar, jag brukar ha 28 grader för kampisens skull men räkorna verkar föredra HÖGST 26 grader… Sen vet jag inte alls vad de har för krav på inredning i karet men de kanske inte har några speciella krav?
Får jag fråga vilket du tycker passar bäst för mig av äpplen eller amanos då? :) Karet är 20 liter och i så fall skulle det bara bli 2 äpplen.
Har inte överflöd av alger (ännu) så jag vill bara ha någon som håller efter och städar liksom.
Malaysier blir det att köpa hur eller hur eftersom jag vill ha dem till sanden.
Mina amanos går iaf i 27 gradigt vatten utan några problem alls honorn agår konstant med rom så de verkar trivas
Jag hade valt att ha kanske 4 amanos och ett fint äpple :)
Äpplen bör ha sällskap:)
Jo, vet det men även 2 äpplen är egentligen för lite.. Så isf är det posthorn som gäller :p
Nu har jag ju redan skickat efter äpplena så jag kommer ha dem när som helst… Har läst att man kunde ha bara 2 och sett andra som har det så jag trodde det var helt okej.
Hade de inte redan varit påväg till mig hade jag avvaktat efter att jag nu läst era svar.
Känns inte helt bra detta nu men jag hoppas det funkar hyfsat ändå :/
Synd du missade amanosen, köpte mina första för några dagar sedan och är URNÖJD! Riktigt bra algätare och faktiskt grymma på foderrester med. Stående ovationer verkligen!
De verkar suveräna! :)
Ohja, ett av de bästa köpen jag gjort!