Fisk parasiter?
Hej, jag har gjort många flyttningar hit och dit med kampfiskarna till olika akvarium. En hona blev väldigt stressad (hon är lugn nu i sitt akvarium) Jag undrar ifall fisk parasiter kan smitta av sig på människor?
Det finns ju en slags parasit som lägger sig på fiskens hjärna och tillslut blir fisken helt okontrollerad.
Smittas det på oss? Jag har bakterienojja. D:
Jag tror faktiskt inte det, har också lite bakteriefobi elr vad man ska säga. Det enda jag vet är att MAN KAN få typ TBE om man får i sig akvarievatten ;)
det finns faktist en sjukdom som kan smitta oss människor, men den är inte jättevanlig, men man skall va aktsam när de gäller att köra ner händerna i vattnet om man har nått infekterat nagelband eller sår på händerna till exempel!
Mycobacterium marinum, fisktuberkulos eller fiskpest botas med ett preparat som heter Clacid.
Så blir du sjuk och de inte hittar nått, påpeka att du har akvarium, då den sjukdomen inte testas för i vanliga fall.
Kram /Tess
Det drabbar EN person ungefär vart annat år i Sverige( som de anmälts)Smittar genom sår i både söt- och saltvatten.
Yttrar sig genom stora ömmande knölar som färgar huden röd. Det är lymfknutor som angripits. Nu kommer vi till det svåra, bakterien förökar sig långsamt och har hårda skal. Behandlingstiden med antibiotika kan därför variera mellan 6 månader till 2 år!!! Brrrrrrr! Bara odlingstiden för proven tar minst 2 månader.
Kram /Tess
Hmm, Jag kan inte se några sår på mina händer, förutom någon finne på armen. Om jag nu har några små sår vet jag inte. Men gud, hoppas inte! Jag har ju sjukt ont i huvudet, men det kan ju vara för att jag haft en stressig dag själv.
Hoppas man ser ifall man blivit smittad av något eller så. Inbillar mig mycket när det gäller bakterier och annat Haha! ..
O jag som har exem på handen jag alltid har i akvariet :) fast inte orolig o få nått iof mina firrar är friska o krya :)