Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1002 ggr
exitingsvillemo
0

Död äppelsnäcka??

I morse kröp mitt ena äpple omkring på botten, som vanligt. Nu när jag kom hem från jobbet så ligger den på slagsida. Den har nu inte rört sig ur fläcken på ca 2 timmar. Trots algtablett-middag och broccoli-bjudning… Hur länge ska jag låta den vara innan jag kan konstatera den avliden?

Just denna snäcka hade en "het natt" med en av hanarna och jag hade hoppats på lite äppelägg snart, men det kanske blev för intensivt för äpplet.?

Den är inte spec gammal (eller hur gamla blir dom) 6-12 månader ungefär. Vattenvärdet är bra och den har ätit och varit pigg hela tiden.

Kan man lyfta upp snäcka och på ngt vis se om den är död, för vill ju inte ha en död snäcka liggandes i karet hur länge som helst heller.

Temperaturen ligger på 25 grader ungefär, för kallt? För varmt?

[dynamitella]
1

Det låter som du gjort helt rätt.

Men ta upp snäckan på en gång. Peta på den och lukta på den :) Kan den dra in sig i skalet, flytta sig, eller "hålla emot", så lever den.

Är den död kommer den inom kort börja lukta lik. Den hemskaste lukten du kan tänka dig :)

Så det går inte att missa.

Dock är det helt normalt att snäckorna ibland surar i flera dagar. Det brukar inte vara någon fara :)

exitingsvillemo
1

wohoo =D den lever!! Precis nu kollade jag och den håller på att kravla sig upp. Den måste helt enkelt ha tagit sig en middagslur =) Antar att den börjat känna doften av broccolin =D

Men tack snälla för ditt svar, nästa gång behöver jag inte få panik direkt ;)

[Wijsa Kaberg]
1

Tur Skrattande