Äppelsnäcklingar!
Mina äppelnäckor har fått smått. Finns det risk att de vuxna äter upp dem? Borde jag ha dem på en annan plats så de inte blir uppätna?
//Jossan
de vuxna äpplena äter inte upp sin avkomma.

Ok, tack :)
Nej då de äter inte sin av komma =)) men glöm inte tillskottsmata de små liven =))))
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se 
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
#3 vad ska man mata de små med?? räcker det med algtabletter?? undrar för att jag har massa småttingar
Algtabletter går bra men kota grönsaker bör de oxå få. Sen ter ju ävden de alger o överblivna matrester.
Mina bebisar får kokta gönsaker, algtabetter o en hel del andra bottentabletter samt frysmat.
#4 JO då algtableter är som godis det =))) kokta morötter, kockt brocoli (även bra för skalet ) fast brocoli får inte ligga i för länge för det luktar fis då;)men det ä mycket näring ,järn mm =)) så om du matar dem me kokt brocoli så ta upp det efter ca 12 timmar som mest ;) lägg det i olika små bitar men övermata dock inte ..Men algtabbletter låter som en bra början=))))
Mvh Malin
Ha de gött
tack då vet jag
ser på de vuxna snäckorna att de slänger sig på algtabletterna med en gång (eller bitarna då jag bryter tabletterna till mindre bilat och släpper i på flera olika ställen
får köpa ett paket brocoli då jag ska åka och handla snart
men jag undrar vart småttingarna gömmer sig för i början räknade jag till 84st nu ser jag kanske 10st småttingar som max
De är ofta svåra o se får en chock över antalet varje gång jag matar med grönsaker får då kommer alla fram.
jag låter även broccoli ligga max 24 timmar.
ok då vet jag tack så mycket
Sen har jag alltid en sån där vit weekendfoder tablett i med, både mat o kalk på en gång o de kan äta när de vill.
Ja eller så har jag krossta kokt äggskal som jag lagt ner i en liten talrik eller ja som en liten liten skål =))))) som jag krossta fint =)))
Ja det ä mumma för de små liven =))
Ha de gött
finkrossat äggskal har jag med men jag lägger inte i en skål utan häller direkt i akvariumet, är det fel???
Nej det går bra det med.
Mina snäckor äter inte äggskal det är inte gott säger dem :).
Så kalksköldpadda och weekend foder finns alltid tillgängligt
#13 nej då det är inte fel alls ,man gjör ju givetvis som man vill o en del tycker att det skitar ner bara =)) jag har både och =))) men äggskalet ska va kokt =))) så om man gjör kokt ägg så är det ju heelt perfekt =)) mina små liv de sitter der o knaprar o byter av varandra heela tiden =)))
Ha de gött
oki då har jag gjort lite fel då, jag har både kokt och okokt äggskal, har tyckt att det varit enklare att ta bort hinnan då man steker äggen istället för kokar, jaja jag får väl hälla ut och hålla mig till kokta ägg istället :p
Ett litet tips är att om du ger dem morot så är det karoten i som förstärker färgen =)))))på röda gula o råsa färger =))))
Ha de gött
kan hålla med om att brocoli var som godis för dem för jag la ner 3 bitar till dem igårkväll och nu är det bara själkarna kvar
Japp =))) o kokt mat ä bästa =))) själv så gjer jag mycket morötter me till mia små =)) jusst för färgens skull=)) tänkte gjöra lite räkmix tell de små liven me =)))
Mvh Malin
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se ;)
Ha de gött

Ska de vara kokta för att de ska vara lättare för dem att äta? Jag har gett råa grönsaker och det äter de, men det kanske blir lättare för dem om man kokar…

Kan någon förresten svara på vid vilken storlek de är lev.klara och ungefär hur gamla de är då?
Ja kokta är att föredra de har inga hårda mundelar så de har svårt o äta råa grönsaker (o friska växter).
vid en ärtas storlek är de leveransklara o det är olika hur lång tid det tar för dem att bli så stora, det beror mycket på mattillgången.

Ok, tack. Går det att säga om det handlar om veckor eller månader. Ungefär liksom :)
1-2 månader brukar det ta.