Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4982 ggr
Alex05
0

Illaluktande vatten!!

Jaha, så har vi då stött på vårt första problem med akvariet: Illaluktande vattenRynkar på näsan Har googlat och läst mig till att den kan vara s k sumpgas. Aj ajaj….Vad är bäst att göra? Byta vatten, hur mycket? har ju inget reservkar att pytsa över fiskarna i för total sanering. Ta ur rot och växt är väl kanske braObestämd Slamsugning av botten. Har ju fin ciklidsand, det kanske blir för tätt på nåt vis?

Känner mig lite hjälplösFoten i munnen

[kallepudas]
0

Vad har du för fisk?

Jag skulle tagit en stor balja & haft i fiskarna med pump,syerpump doppvärmare och gjort en rengöring av akvariet.

ciklider rör ju runt i sanden,gräver så har man sådana fiskar med det sättet så ska ju inte det påverka. Men vanliga,typ Guppy & neontetror rör ju inte runt i det så då kan man få problem.

Alex05
0

Jag har Malawiciklider och 2 malar

[kallepudas]
0

konstigt att du fått sådant då…för jag antar att dom gräver en del.

Men dessa är ju inte känsliga så vid långavrig städning & du kan avvara badkaret är ju riktigt bra. För där kan mina malawi röd zebror hamna när jag grejar ordentligt med karen här & det fixar ju sådana galant.

Alex05
0

Har ju inget badkar då. Inte en stor balja. Har ju inte hunnit med att skaffa lite reserv utifall nåt skulle hända. Har bara haft akvariet i en vecka.

[Sarah E]
0

har du cyanobakterier? de kan lukta illa. ser ut som grönt slem typ

Alex05
0

#5 Inget grönt slem.

Soda2
0

När man har sand är malaysiska sandsncäkor bra att ha de rör runt samden o hjälper hålla den iordning.

Alex05
0

#7 Låter ju bra, var får man tag på såna och hur många skall man ha? Har ett 170 l.

Soda2
0

Kan finnas i en del djurbutiker, annars få rman kolla på privata annonser elelr sätta in en köpes annons.

behövs inte så mång atill o börja med de kommer att föröka sig.

Ninja
0

Gör ingen "totalsanering", bättre du håller efter med vattenbyten, slamsugning etc. Annars riskerar du att sabba bakteriekulturen i vattnet, då kan du förutom nitrit även råka ut för ammoniak. Ammoniak utvecklas från ammonium vid högt pH, som ju Malawiciklider vill ha. 
Se till så du kommer ner i botten ordentligt när du städar så att syre kommer ner, sumpgas bildas i anaeroba miljöer (syrefria).

S.k. sumpgas bildas när biologiskt materiel bryts ner, exempelvis överbliven mat, avföring, växtdelar. Nu är det ju dock ett malawikar så du har väl inte massor av växter, gissar jag.. så det är väl huvudsakligen städning och ev. kontrollera mängden mat du ger (vet ju inte i dagsläget hur mycket du matar, det måste du ju utgå från själv om det behöver dras ner på).

Men jag funderar lite; "första problemet med akvariet". Är det nystartat? Då borde det inte vara sumpgas, eftersom det inte hunnit bildas. I såna fall är risken större att du fått ammoniak i karet, kan hända att du även har nitrit men det luktar inte.
Om det är så, behöver du göra vattenbyten varje dag tills det är borta, då kan det vara bra att skaffa tester (dropptester, inte stickor eftersom de inte är särskilt pålitliga) så du ser när det är bättre.

Alex05
0

#10 Nystartat så tillvida att vi köpte ett akvarium som var i gång, tömde det och förflyttade det hem till oss. Använde sanden som den var (skulle inte behöva rengöras enligt säljaren) tvättade av stenar mm som följde med. En köpt rot som har kokats många gånger lades i samt en rot med 2 växter på från djuraffären. Har gjort ett delvattenbyte sen dess (ca 5 dagar sen) 25% och haft i Nitrivec och Aquatan. Matning har skett 1 gång/dag, tror ej jag övermatat :) De två ancistrusarna har fått 1 bit gurka och idag en bit broccoli (naturligtvis borttagna ur akvariet) förutom de "tabletter" de får varannan dag.

Testat för nitrit senast i dag och det hade stigit från >0.3 till 0.3.

När jag upptäckte detta, förresten var det vår hund som gick o sniffade runt akvariet och vi trodde hunden hade släppt sigFörvånad när vi kände lukten. Stoppade ner handen försiktigt i sanden och det kom upp luftbubblor. Vi har nu haft de två täckluckorna på glänt och lukten har blivit mycket bättre.

Oj, det blev en hel uppsatsSkäms