Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 6991 ggr
[naraku]
0

Växter & alger (kampfisk)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft bruna alger i lite mer än en vecka nu, de sitter på glas, sand och växter. Maniskt renlig som jag är så kan jag inte hålla mig från att skrubba varje dag! Så himla tråkigt. Rör även om i sanden för att de inte ska få fäste men den vita sanden blir mer ljusbeige.

Jag undrar om ni tror att det skulle hjälpa med fler växter? Om algerna skulle minska då…? Ni ser på bilden hur mycket växter jag har (ni behöver ju inte kommentera huruvida det är fint inrett eller inte för det tycker jag själv inte att det är hehe).

Växten som är inringad i blått har inte växt något sen den köptes och bladen tynar bort… känner inte för att ha den kvar.

Så igen; det jag undrar är vad som skulle kunna hjälpa mot dessa alger? Till slut tappar man ju lusten att skrubba så ofta och då kommer det inte se fint ut…

Jag använder växtnäring från Tetra och akvariet är fortfarande nystartat.

[naraku]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man algerna… dehär bladen går också sönder av algerna. Det ser så fult ut :(

Tacksam för svar!

Ninja
0

Tror det är kiselalger du menar, brunalger är en tångart. Kiselalger brukar få fäste av att vattenkvaliteten inte är tiptop. Sånt kan bero på otillräcklig filtrering, mycket överbliven mat, för få/små vattenbyten etc, så fundera lite över vad det kan vara så du kan åtgärda det.

Skulle rekommendera fler snabbväxande växter, t ex hygrophila eller ceratophyllum (hornsärv exempelvis). Limnophila sessiflora är en trevlig växt det med. De tar upp mycket kväve, som man kan säga är grundstenen i nitrit och ammonium, som som kiselalger frodas i.

Ninja
0

Såg nu att det var Limnophila sessiflora du har.. tror jag, om jag inte ser fel. Skrattande Men som sagt, mer sånt.

[naraku]
0

Menade inte att jag har brunalger utan bara att de är bruna i färgen för jag kan inga algsorter. Men okej, kiselalger är det då verkar det som. :)

Jag har inte gjort något vattenbyte sen jag fick hem fisken vilket var för en vecka och 2 dagar sedan. I butiken tyckte de jag skulle vänta 3-4 veckor med första vattenbytet men jag tänkte göra det redan i morgon för 3-4 veckor lät som en lång tid för så litet kar?

Det kan mycket väl bero på överbliven mat då för jag har haft problem med detta! Kampisen ser inte vart maten tar vägen, han tittar inte ens efter maten utan väntar bara vid vattenytan på mitt finger, sen tar han en liten bit och resten sjunker till botten medan han väntar på mer mat vid ytan.
Jag tar så minimalt med mat jag kan men det sjunker ALLTID mat till botten eftersom han inte ser maten.

Vet inte vad jag ska göra för att han ska äta upp allt, jag kan ju uppenbarligen inte sluta mata honom helt (han får bara 1 gång om dagen just nu).

Tack för tipsen! Skulle vallisneria vara en bra växt? :)

Ninja
0

Nej vattenbyten ska du inte vänta med, i synnerhet inte när du har satt i fisk i karet. Det är huvudsakligen rengöring av filtret man ska vara försiktig med, eftersom det är där nitrifikationsbakterierna bor. Det är de som omvandlar det skadliga nitritet till nitrat, som växterna använder till näring. Gör ett 25-30% vattenbyte du. :)

Hur dröjde det från att du startade akvariet tills du hade i fisken?

Du kan ju försöka med att ge lite mat, sedan gå direkt från akvariet så han inte har dig att fokusera på. Då kanske han återvänder till att simma runt snabbare, och upptäcker maten. Vad matar du med? Riktigt god mat brukar de kunna bli som galna av och totalt ignorera människor, t ex fryst artemia eller svarta mygglarver. Då tar du inte och tinar hela kuberna (då måste du slänga nästan allt eftersom det är på tok för mycket för en fisk i ett litet akvarium), utan tar en kniv eller liknande och bryter/skär av en liten bit.

Vallisneria fungerar såklart men är inte den mest snabbväxande.. inte heller helt långsam. Beror lite på vilken typ. Jättevallisnerian hör till de snabbare men är väl inget för mindre akvarium, visst går det att klippa ner men snyggast är ju när de får växa. 
Spiralis är mindre men växer även långsammare.

[naraku]
0

Okej, då gör jag rätt som byter vatten i morgon då vad bra. Filtret är brunt av alger det med så tänkte krama ur det i akvarievatten i morgon också eller är det dumt? Det börjar bli riktigt skitigt redan…

Jag satte i fisken efter att karet hade stått i en och en halv vecka (dock hade jag gjort ett misstag som gjorde ett 30% vattenbyte efter en vecka eftersom jag trodde man skulle göra det även utan fisk, därför väntade jag en halv vecka till innan jag köpte honom).

Jag matar med fryst artemia, skär av en liten bit med kniv precis som du säger. Tror inte det hjälper med denhär killen att gå ifrån akvariet för när jag slutat att mata och gått därifrån brukar han fortsätta hänga vid ytan och vänta på mer en liten stund. Det är som att han totalignorerar maten som flyter runt och bara väntar på mer.

Läste på internet att man kan få kiselalger av för få ljustimmar så jag kan ju testa att öka timmarna kanske?

Okej, jag har sett ensamma kampisar som har vallisneria i karet och eftersom de blir så långa att de ligger längs ytan tänkte jag att han kanske skulle gilla dem men då blev jag lite osäker nu, hehe.

Stoodyear
0

Han skulle säkerligen gilla vallisneria, men du kan även köpa flytväxter att ha i. De är himla bra då de också räknas som snabbväxande och uppskattas mycket av kampisen!

Ninja
0

Om filtret är igenslammat behöver det göras rent, annars inte.

Hur många timmar har du tänt då? Största anledningen till att alger får fäste är för att växter inte riktigt kan konkurrera, antingen pga att näringen inte är optimal för växterna men däremot för algerna, eller att ljuset inte är rätt etc. 
Man kan ju få (grön)alger av för mycket ljus, så om du bör öka ljustimmarna eller inte beror ju på hur länge du har tänt nu.

Vad jag kan se har du lite echinodorus och, som sagt, limnophila, samt en liten cryptocoryne. De förstnämnda kommer med största sannolikhet nå upp till ytan så småningom, under rätt förutsättningar. De är rätt lättskötta så det ska väl inte vara några större problem. 
Svårt att se vilken cryptocoryne det är, gissar på parva eller en ung undulata. Ingen av dem blir dock särskilt höga, typiska förgrunds- och mittenväxter.

Ett annat tips på hög, snabbväxande och lättskött växt är vattenpest, Egeria densa. Kolla in t ex tradera, där kan du komma över växter billigt. Är du nyfiken på en växt är det lätt att googla och kolla vad de kräver, om de kan tänkas passa i ditt akvarium.

Vill du ha växter på ytan finns det flytväxter, t ex olika typer av salvinia, musselblomma, frogbit samt andmat. Andmat förökar sig dock massivt under rätt förhållanden, och kan lätt bli en pest.
Kikar du in i annonsdelen finns det en del flytväxter där om din akvarieaffärs utbud är dåligt.

[naraku]
0

Jaha, då kanske det var en bra sort i alla fall :)

Har inte sett några flytväxter i min butik - vi har bara en butik. Fast jag vet ju inte så mycket om växter, jag kan fråga ifall de har någon flytväxt.

Men de flytande måste ju skymma ljuset för de andra växterna eller?

Ninja
0

Rotala rotundifolia är en fin, lätt och snabbväxade växt det med. Om du vill ha en liten färgklick i karet. Glad

Ninja
0

Om de skymmer eller inte beror på hur många de blir. De ska ju inte täcka hela ytan. Du ser vilken del av akvariet som de samlas i, så kan du sätta de mer ljuskrävande växterna där ytan är fri. Om du låter höga växter växa upp till ytan skymmer de ju också de övriga växterna.. Flört

[naraku]
0

Jag vet faktiskt inte om filtret är igenslammat… det ser bara himla skitigt ut.

Jag har tänt i ungefär 9,5 timmar (kan inte säga exakt, timern sköter det och klockslagen blev lite udda).

Har 4 olika typer av växter men vet inte vad de är för några utan jag köpte bara något… Oj blir den förstnämnda så stor?
Jag googlade cryptocoryne parva och undulata och tror det är en undulata.

Frogbit gillar jag, har sett sådana på Tradera :) Ingen av de flytväxter du nämner finns i min djurbutik så jag satsar på att leta på nätet.

Det är minsann lite komplicerat dethär med akvarium jämfört med andra husdjur!

[naraku]
0

Den tyckte jag om, en färgklick behöver jag! Finns på tradera med ser jag. Tack för tipset :)

Ninja
0

Att filtret ser skitigt ut på utsidan gör inget, inte om det är algerna som gör det. Du när du byter vatten kan du passa på att kika i filtret, men gör inte vattenbyte i samband med filterrengöring. Det sabbar bakteriebalansen, och du kan få nitrit i akvariet. Filtervadden ser lite lortig ut, det är helt ok, men det sa inte vara tjockt slam över hela. Då kan du skölja bort det värsta.

Hur ofta just ditt filter behöver göras rent märker du efter ett tag, du kommer in i rutinerna så småningom. Finns ingen egentlig regel, en del säger varannan vecka, andra en gång i månaden, men i själva verket beror det ju på hur snabbt det blir skitigt.

Vet du om du har högt eller lågt pH? Högt pH kan göra att ammoniak utvecklas, vilket är giftigt. Nitrit är ju giftigt det med, men just ammoniak får chansen att utvecklas när pH är över 7. Tänkte så du håller lite koll på värdena, nu när akvariet är rätt nytt. Då kan det svänga rätt snabbt innan det stabiliserat sig, i synnerhet i små akvarium.

Lite kan du öka om du vill, 10-12 timmar är väl vad som brukar rekommenderas. Någon halvtimme hit och dit gör väl inte så mycket, men 9,5h är väl i minsta laget.

Nej, det är mycket med akvarium.. kemi, biologi, hela grejen! Är även det som gör det så kul, och intressant. Glad

Ninja
0

#13 De är ju lite rödgröna, under optimala förhållanden blir de rätt röda. Mycket ljus stärker färgen. Om det är en ung cryptocoryne undulata du har, blir den ockå rödaktig så småningom. Fast mörkare, då. :)

[naraku]
0

Okej, jag som har svårt för att låta saker se skitiga ut… vill att allt ska vara rent och perfekt, men då tror jag det är bäst att jag låter filtret vara i morgon.

Filterrengöring ska väl göras när man byter vatten så man kan använda akrvarievattnet istället för kranvatten när man ska skölja av det?

Jag har ingen aning om ph-värdet eller andra värden, har inga tester hemma och denna månad har jag inte råd att köpa det eftersom det brukar vara dyrt (ca 300 kr va?). Det blir i så fall lite längre fram.

Jodå det verkar jätteroligt! Hade jag varit rikare hade jag väl slagit till med större kar och allt möjligt som kan behövas - som tester… Men så är ju kampfisken min favorit och med min ekonomi så var det bästa valet för mig just nu. :) Vet att många kör utan tester så jag prioriterade inte det…