Tigerbarber odling
Lät två av mina tigerbarber leka i ett separat kar. Rommen har dom lagt,har läst att man inte ska ha någon luftning eller pump igång alls förän man ser ynglen då man ska börja syresätta försiktigt. Men ska jag ha rampen tänd eller släkt???
Neontetrors rom ska ju inte utsättas för något ljus alls men hur är det med barberna. Den informationen har jag inte hitta någonstans.Är mycket tacksam för svar på detta.
Coolt! Kan tyvärr nt svara på din fråga då jag nt kan något om det…
Sök på tigerbarberns latinska namn på Seriouslyfish.com! Där hittar du en artbeskrivning där det borde stå om odling. Dock är sidan på engelska.
-Rasmus 🌈
Svampfilter rekommenderas från början i lek/odlingskaret. På så sätt hålls vattenkvalitén uppe genom hela uppväxten av yngelna också.
Svag belysning brukar vara bäst. Inte fulla lysrör alltså, utan någon mildare skrivbordslampa :)
#3 är det generellt för romläggande fiskar eller?
Ja, jag skulle vilja påstå det :) Svag belysning, surt vatten och låg cirkukation med yngelsäkert filter, brukar rekommenderas till de flesta. Lika så mossa eller annan finmaskig växt.
Men det skiljer ju sig från art till art, självfallet. (men vad jag läst snabbt om tigerbarbens odling är det standard för odling).
Tackar för svaren..
Tog bort barberna jag hade satt i lek så dom fick leka i cirka 3 timmar.
Idag har jag några små tigerbarbs-yngel så detta får jag göra om med lite glaskulor eller nät på botten av lekakvariet.
Åh vad coolt! Bilder och vidios!!
#7 dom syns knappt med blotta ögat och så bra kamera att ta bilder med har jag inte tyvärr. Men så fort jag får dom att synas på bild så ska jag lägga upp bilder.
Okej gör det :)