Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 958 ggr
Ratata
1

Galaxylek - tjoho!

Hittade ett litet yngel när jag bytte vatten i 60-litaren idag. Då jag bara har Guppy, galaxy och räkor i karet är jag säker på att det är mina galaxy som lekt!

Tvivlar på att den lilla rackaren kommer klara sig (var ingen idé att ens försöka fånga den). Det är iaf kul att veta att de leker och därmed trivs hos mig!

Man blir lite sugen på att ge sig på ett odlingsförsök faktiskt…

Ville egenltigen inget speciellt med tråden, bara få skriva av mig lite. :)

DannePP
0

Häftigt! Om du bestämmer dig för att odla på galaxy så kommer jag nog att vara intresserad med största sannorlikhet :)

[dynamitella]
1

Åh vad roligt :)

Jag sitter här med 2 honor och 3 hanar som dansar för varandra, och 10 ungdjur. Ska nog sätta upp ett odlingsförsök senare också.

Om du säger till på något ungefär när du börjar, kan vi göra det samtidigt, och se skillnaden på odlingsteknikerna :) (Det vore kul att dokumentera :).

Ratata
1

#2 Jag har faktiskt ett kar som går utan några invånare för tillfället. Tänkte ha det som yngeklar åt malawisarna igen, men nu blev jag väldigt sugen på att släppa i galaxygänget och se vad som händer Tungan ute Ska nog ympa över lite mossa först så det inte bara är massa ormbunkar i det…

[dynamitella]
0

Det låter bra :)

Jag hade tänkt separera honor från hanar i vars en samla-låda från ikea, med delat filter, i 2 veckor. Och mata med massa proteinrikt foder. Och sen sätta ihop dem i ett kar med mossa ovanpå ett nät.

(Ugnsform i glas eller genomskinlig burk, nät över, mossa i mitten av nätet. Inget annat i hela akvariet)

Tänkte du låta dem leka i mossan bara, och ta bort dem efter?

Ratata
0

#4 I dagsläget är iaf 1/4 av akvariumet fyllt med någon form av ormbunkar, resten är stenrösen då jag har det som yngelakvarium till mina malawis normalt sett. Tänkte att jag ska få någon liten mosshög någonstans för att ge fiskarna lite valmöjligheter till var de vill leka. Får jag syn på något litet yngel sen blir det att fiska upp de vuxna djuren.

Vill mest se om det går att få någon liten gynnare att överleva som det ser ut nu. Men det ska också påpekas att jag började fundera på det här idag, mycket kan hända när jag funderar och till slut kanske jag funderar ut att jag faktiskt vill göra ett helhjärtat försök. Då blir det kanske något mer "lättarbetat" så att man lätt kan fånga de vuxna djuren efter lek och så.

Proteinrikt foder vill de nog alltid ha då de främst är köttätare, mina får ganska blandad mat men jag tror att cyclops har fallit dem i smaken :)

[dynamitella]
0

Okej :) Vad jag har läst vore det en bra idé att stoppa ner en burk, med nät över, och mossa eller garn ovanpå. När de lekt och äggen trillat ner tar man bara upp burken och sätter ner en ny (och sätter ner de med rom i ett nytt kar till bebisarna).

På så sätt kan inte föräldrarna röra ynglen.

Men det ska bli kul att se hur det går för dig :)

Jojo, men mina vägrar ta cyclops eller artemia. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag får köpa hem lite nya grejer. Räk-rom från vanliga frysta räkor brukar gå hem, och lika så enstaka röda mygg (med måtta).

Ratata
0

#6 Idén med lådan verkade faktiskt tillräckligt okomplicerad för att tålas att tänka på. Tack för tipset!

Mina var jättemisstänksamma mot cyclops till en början, men trägen vinner. Nu äter de det jag ger dem, muahaha! Mygglarver tar de om det råkar finnas någon mindre i blandningen och även räkmix går hem. De verkar kalasa på mina räkbebisar också för jag har inte sett några på jättelänge… tur att man har ett separat räkkar på G!

[dynamitella]
0

Ja, jag tyckte det också :) http://www.danionins.com/index.php?option=com_content&view=article&id=21:diy-egg-trap&catid=3:general&Itemid=23

Jamen då fortsätter jag prova :)

Mina jagar gärna mina räkor också, unga som gamla. Men det vart kallt medräknat, då jag fått en sjukdom i det akvariet, som gör att jag inte kan sälja räkorna (trots att det är botat, vågar jag inte ha det på samvetet).

Ratata
0

#8 Tack för länken!

Hade du inte mikromask också? Fungerar inte det som toppenföda för galaxy? De kanske är för små, har aldrig sett dem själv.

[dynamitella]
0

Nej, jag tackade nej utav killen som sålde. Men han bor bara en mil härifrån. Så jag ska plocka upp lite nästa gång vi ses. Det är nog bra att ha till överrasknings-yngel om inget annat :)

Ratata
0

#10 Attans, fiskade i själva verket efter ett svar på om det är av lämplig storlek för dem eller för smått ;) Har varit sugen på att skaffa en liten kultur själv faktiskt.

[dynamitella]
0

Ja, jag också! De är passande för yngel, men verkar vara lite för små för att mata vuxna med.. Kanske om man matar med pincett.. Men det känns lite onödigt.

Men vi alla borde ha lite olika kulturer igång med små foderdjur, egentligen :)

Stoodyear
0

Kan lova att galaxyn skulle älska nykläckt artemia, de flesta mindre arter blir som galna. Brukar köra ner lite till kolglödstetrorna och det blir kalabalik, efter leker dem som galningar. Tänk å mata upp dem lite på det och sedan köra, hade varit en hit skulle ja tro!!