Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1930 ggr
jagga-ewe
0

Medel mot koppar

Vi har konstaterat att vi har lite koppar i vattnet här hemma. Troligen är det orsaken till att äppelsnäckorna vi fick hem förra veckan inte överlevde. Kan ju vara boven i dramat med våra Otisar som strök med oxo. JBL-testet säger att det var mellan 0,1 o 0,2 ppm i akvarievattnet.

Jag letar nu febrilt efter vad jag ska köpa för motmedel, dvs vattenberedningsmedel. Inte helt självklart! Är det nån som har något tips på vad jag ska köpa? Fråga i butik känns inte så lämpligt då de inte har speciellt mycket koll i den butik jag har närmast till.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Imitra
0
Gurky
0

Dom flesta vattenberedningmedel som finns binder tungmetaller. Står på flaskorna vad dom hjälper mot.

jagga-ewe
0

Jag har läst på flera ställen att kolfilter ska hjälpa mot koppar, men även på nåt ställe att det inte hjälper alls. Är det nån som har erfarenhet av kolfilter?

Vattenberedningsmedel i kombo med PMDD verkar ta ut varandra.

Ebmfh
Trollcaféet

Gurky
0

Har inte haft problem med koppar så kan inte uttala mig om hur bra kolfilter fungerar mot just det. Ett till alternativ är att använda omvänd osmos. Ja man ska inte använda vattenberedningsmedel och PMDD ihop.

Luddeg
1

Tetra AquaSafe

Sera Aquatan

JBL Biotopol

Är likvärdiga produkter man kan använda och som sägs ta bort koppar.

www.shrimpshop.se/forum

jagga-ewe
0

Kolfilter från ClasOlssons påverkade inte kopparhalten nånting. :( Bortkastade pengar mao.

Börjar fundera på vattnet som kommer från avfuktaren i tvättstugan. Det vattnet borde ju vara i princip likvärdigt med destvatten. Principen för destillering är ju inte så fjärran från hur en avfuktare funkar, fast i större format. Borde inte vattnet i avfuktaren vara användbart? Visserligen saknas ju även nyttosalter mm i det…

Ebmfh
Trollcaféet