Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 2017 ggr
[Agilityvovven]
0

Skräpsnäckor, ta bort eller ha kvar?

Märkte nyss att det satt en pytteliten snäcka på en av växterna jag köpte igår. Antar att det är en sådan som man kallar "skräpsnäcka"? Funderar på om jag ska låta den vara kvar eller inte. Jag vill inte få hela akvariet fullt av snäckor, men om man bara har några få så ska de ju hjälpa till att hålla rent.

Pappa tyckte att jag skulle ta bort den, men jag vet inte… Obestämd

Om ni ser en skräpsnäcka, tar ni bort den eller låter ni den vara kvar? Har ni några snäckätande fiskar/snäckor?

Ketang
0

Jag har ett 220liters kar med praktbotior i som jag stoppar över snäckorna till om det blir för många i mitt lilla på 20liter. Du kan om du har otur, få en invasion med hundratals eller kanske till och med tusentals snäckor. Men du kan också ha tur och bara ha ett par stycken i flera månader. Hur stort akvarie har du? Vad har du för fiskar?

[Agilityvovven]
0

#1 Har ett 120 liter med Ancistrus, kuhliålar, neontetror, svarta neontetror & platys. Praktbotia skulle jag gärna skaffa mig, men det blir ju alldelles för trångt.. Äppelsnäckor kanske skulle kunna vara något?

[Agilityvovven]
0

Eller vänta, fungerar det att ha Ancistrus & äppelsnäckor tillsammans…?

Ketang
0

Äppelsnäckorna tar tyvärr inte skräpsnäckorna. Men köp "Helenor" dom gör det!

[Geekinblack]
0

Jag plockar bort alla snäckor jag ser! Usch vilket h*lvete jag hade förut när mitt kar var nystartat. 375 liters karet var totalt överbefolkat! Fick med någon enstaka skräpsnäcka när jag köpte växter och tänkte "Så söta, dom kan hjälpa till att städa" men det ångrade jag snabbt. Efter ett par veckor stod jag och plockade snäckor nästan från vartenda blad haha xD tog ur ca 20-30 stycken när jag gick förbi på morgonen, lika många på eftermiddagen… kunde minska antalet i ett par dagar men hade stora slembollar vid pumpen och vid växtrötterna så dom förökade sig som attan!

På djuraffären sa dom att om man har en skräpsnäcka så kan den föröka sig med sig själv och tillslut har man hundra… men jag flyttade akvariumet när jag flyttade till en lägenhet och rensade då bort alla snäckor och klippte bort allt "gegg" som förmodligen var ägg. Nu har jag haft akvariumet igång i snart ett halvår och bara sett max 3 snäckor konstigt nog… det är nog vääääldigt individuellt det där tror jag!

[Agilityvovven]
0

Jaha, okej! Glad Har försökt hitta lite fakta om helenorna (Anatome Helena heter de va?), men hittar inget bra… Hur många bör man ha? Hur snabbt förökar de sig, och hur stora blir de?

[Agilityvovven]
0

#5 Jo, det är just så jag tänker… De är såå söta, och det kan ju göra lite nytta… Men tänk om man får hundratals såna… Minns att vi fick massor av skräpsnäckor i vårt gamla akvarium för några år sedan, har dock ingen aning om hur vi fick bort dem…

Soda2
0

Om man övermatar förökar de sig fort men övermatar man inte håller de sig på en bra nivå.

[Wijsa Kaberg]
0

#8: Hur lite matar du med? ;)

stosse
0

Vilken slags "skräpsnäcka" är det? Sandsnäckor anser många vara skräpsnäckor och jag anser att de är toppensnäckor :) Physa ser många som toppensnäckor och jag ser dom som skräpsnäckor…

Physa och kanelbulle tar jag bort på en gång!

viciouscircle
0

Jag tror jag fått nån sorts skivsnäcka (heter dom så?)

I från början var dom bara 2… En fick jag tag på när jag bytte vatten för ett par veckor sedan.. men jag och min farmor tyckte synd om den så satte tillbaka den igen ><

Nu är dom hur många som helst.. Ångrar mig skapligt..