Använda yngelkasse?
Tanken var att jag skulle byta ut mina Platy och prova på något annat egentligen.
Men när jag kom ner med en massa bebisar till hon i djuraffären blev hon jätteglad då jag har just den sorten som de flesta vill ha och hon hade inga såna alls.
Därför tänkte jag att jag fortsätter med mina Platy, för jag gillar ju dom bara att de blivit lite tråkigt, bara mata och vattenbyte liksom.
Såå, jag köpte en yngel kasse och ska försöka föda upp dom istället för att låta dom starkaste överleva.
Har ni några tips man ska fundera på? Aldrig gjort detta somsagt.
När vet man att hon snart ska föda? Synd om henne att vara där i 2 dagar tex.
Mina honor bryr sig verkligen inte alls vad jag gör med dem. Om de bor i en syltburk (1 liter), petflaska, yngelkasse eller i akvariet, reagerar de inte nämnvärt. Så jag använder yngelkassar när jag inte har plats för honan i ett eget akvarium.
Men är honan stressad av yngelkassen, och hoppar eller flämtar, är det nog bättre för alla om hon föder i akvariet.
Men kan du få tag i en petbox på mellan 5 och 30 liter vore det smidigt :) I med en bunt växter eller mossa, och de honor som ska föda, en gång i månaden. Det räcker bra med ett litet filter eller en luftpump.
Så de är okej att ha den där i 2-3 dagar i värsta fall? För man ser ju att dom är smällfeta ibland men aldrig lyckats se när dom föder :P
Kan tyvärr inte ha något sånt då jag har katt. =/ Litar inte alls på henne för att inte ha ett riktigt akvarium med lock och sådär.
Kan man ha en liiiten växt i yngelkassen eller är de dumt?
Sen är de tänkt att ynglen kommer bo i det akvariet med räkorna och äpplen tills de blir så stora så dom ej blir uppäta.
För det är inget problem med räkorna väl? Dom små ynglen kan väl inte göra något?
Ja, om hon som sagt inte hoppar runt och verkar må dåligt. Vi vill inte stressa en redan utsliten hona :) En liten växt är bra.
Kan yngelna rymma från yngelkassen? (är den i nät eller plast?). Om de kan rymma, så sätt kassen rakt hos räkorna direkt, med något som lock, så att honan inte kan hoppa ut.
Det låter bra :) Nejdå. Som mest kan yngelna vara lite elaka, men det är inte förens de når 2-3 månaders ålder!
Det är en i plast, så de kan inte rymma ut. Och sen kom jag på, hoppar inte honan ut? man har ju inget tak på..
Okej ^^ Då får dom bo där tills lagom storlek så dom sen kan vara i det stora tills jag kan sälja dom till henne.
Okej :) Jo, hon kan hoppa. Så lägg ett litet lock från en burk, eller något annat som tål vatten, ovanpå.
Kan man ta plast folie? xD
ja :)
Gör ett par hål bara, så att syre kan komma genom :)
Okej :)