Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1142 ggr
daikai1
0

ancistrusyngel, hur tåliga?

Märkte i onsdags att jag hade fått en ancistruslek och hade lagt rom i karet. Då det är ett blandakvarium så har jag en scalar, 2 kopparbarber(jag vet för lite) en chokladmal (U2) 3 khuliålar, en näsål(vet ej vad den heter exakt, ser ut som en ål som sticker upp sin näsa ur gruset).

När jag märkte det så tänkte jag vara smart, då det är ganska stora fiskar och ancistrusen hade lagt rommen på en rot som låg öppet så flyttade jag äggen till ett mindre akvarium som var igång, flyttade samtidigt över 15-20l vatten från det stora akvariet till det lilla.

Det lilla akvariet har stått utan vattenbyten i 1år tror jag, bottenfilter så det är väldigt klart vetten där. köpte 10 neontetror att ha i det.

Men nu har jag blivit orolig, antagligen hade de lagt rommen tisdag natt. men nu när jag kollar på rommen så ser det lika dant ut som i onsdags.

Är det farligt för rommen att förflyttas? vet nu att jag inte borde gjort det men gjort är gjort.

Fick iallafall en nytändning efter att akvariet stått i 2 år med fiskarna, med oregelbundna vattenbyten.

O.T.

vet någon om hornbach har kvar sina billiga mangroverötter som de hade för 2 år sen? eller något annat billigt? köpte en xxl mangroverot för 50-100kr då

Kwassi
0

Ancistrusäggen behöver pappa Ancistrus som fläktar dom!

daikai1
0

det har dom, har även en syrepump i för extra syre i det karet.

funderar mest ifall de klarar av en flytt till ett nytt kar.

daikai1
0

uppdatering

verkar som att de är ganska tåliga, då jag inte är hemma fick jag ett samtal och det verkar som att det går bra, rommen har blivit mörkare än innan och de sitter inte  i en klump som tidigare heller. nu får jag bara hoppas på att detta är goda nyheter och att de har kläckts imorgon.