Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 11530 ggr
Araminta
0

posthornssnäckor

Idag har jag fått hem 7 st posthornssnäckor som jag hoppas gör ett bättre jobb än min algätare. :P ska man mata dom med något mer föresten?

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

**Malin**
0

Du kan ge dem lite kokt brocoli =))) men ta upp resterna dagen efter för annars kan det börja lukta as !!!men inte mata för mycket om du vill de ska gjöra bra i från sig=)))

Mvh Malin

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Araminta
0

okej! :D Tack! :D Hur stora brukar dessa bli?

**Malin**
0

Ja de kan bli upp till ca 2 cm =)))

www.familjensnygg.se

Araminta
0

oj! :D Vad bra då har hittills 7 st posthorn och sen 2 st som jag faktiskt inte vet riktigt vad de är för sort. dom har liksom gyllenbruna skal med svarta prickar i några rader. :P Är de för mycket eller för lite snäckor i ett 750 l?

Kwassi
1

750 liter… *dreggel* då borde du iaf kunna ha Typ 50äppelsnäckor eller 100 posthorn om du skulle vilja :D

[hejhejnaffy]
0

Sorry för att jag kapar tråden lite,men måste bara fråga om man kan ha 1 posthorn i ett 10 liters kar? Elr är det bättre att ha 2st? Vill ju hällst inte ha några bebbar….

Kwassi
1

Du kan ha 2.. Det är bara plocka bort ifall det läggs några ägg..! Dom är ju hermafroditer också så det kan bli ägg med bara en ;)

Araminta
0

#5 Haha ja! :D Jag hade faktiskt velat haft några äppelsnäckor också. :D

#7 Ojoj!!! hade inte en aning om att posthorn var hermafroditer! :P Jävlans! ;P Aja, djurmagazinet vill nog adoptera lite. :P

**Malin**
0

#8araminta=))) hihihi japp det är de ,men man kan ju försöka att ta sönder äggen inan de kläcks =))

#6hejhejnaffy jo men du kan ha fler de gillar att va tillsammans =)))

Araminta :jag har Råsa äppelsnäcker på g finns om det på hemmsidan o de är ju flockdjur så de trivs flera=))

Mvh Malin

www.familjensnygg.se

**Malin**
0

Ja jusst det  #4 aramita de der jyllen bruna ä leopard färgade posthorn =)))

[hejhejnaffy]
0

Kan man ha 2 posthorn i ett 10 liters kar då?

Araminta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du säker på de malin? nu har jag lånat en bild. har så svårt att ta kort på dom. så såhär ser den ut. :D
naaaw jag vill inte döda så söta djur jue… :(

[hejhejnaffy]
0

#12 det där är inget posthorn! Vet nt vad det är men ingen posthornsnäcka iaf ;)

Araminta
0

nä de va de jag tänkte. jag har inte en aning om vad det är. på djurmagazinet sa dom zebrasnäcka. men det är de ju inte heller. :/

**Malin**
0

Nej det var inget posthorn =))) men ack så fin =)))Jag ä ett snäcknörd o jag tycker de ä vackra o roliga djur =))) snäckor ä  flock djur me äppelsnäckor i alla fall=)))

www.familjensnygg.se

Kwassi
0

Det är en Neritina sp. Just den där heter "Red onion"

Araminta
0

:) ja de är ju de, dom är så sjukt söta också! :D Jag älskar dom! :D Därför jag var tvungen att skaffa ett gäng nu när jag hittade en uppfödare som bor några minuter ifrån mig. hon tog 5 kr styck. Så jag passade på :P

Kwassi
0

Den och zebra är samma snäcka, fast olika skalfärger.. Vill man att som ska få snäcklingar behöver dom bräckt vatten som typ platy, fullt och molly :)

Araminta
0

jasså? :D okej! :D nja, min akvarie består av 3 st röda ciklider en Påfågelciklid och en stor Ancistrus, 7 posthorns och 2 st såna där. :P Så ja…. snäcklingar lär jag nog inte få utav dom :)

**Malin**
0

Araminta det är en Nertinia sp "Zebra"

extremt duktig algätare tar även green spot alger =))

Den ser mycket dåligt ,så den ser knappt 1 cm framför sig .o den vill ha ph7 i vattnet annars funkar den inte så bra o kalkrikt vatten för skalet =))

Den kan växa upp till 3 cm .

men ä en exttremt bra rymmare =))) så täckglas på ä det som gäller om du vill ha kvar denna vackra varelse =)))

Det ä en av de vackraste i akvariehandlen =))) så var rädd om "zebran"=)

mvh Malin

www.familjensnygg.se

Be-Bopz
0

#12 WOW, vad läcker!!! Vill ha!

[hejhejnaffy]
0

Cool!

Araminta
0

gud va häftigt! Ja det ska jag verkligen vara. :) Ska köpa nya ph stickor imorgon och lite växter. :) det verkar iaf som om dom trivs. dock så är dom väldigt sega. :D Mina posthorn rör sig mycket snabbare än dessa andra. :P

**Malin**
0

#23 ja de verkar vara det vackraste =))) jag kollade upp dem på en tysk sida =)))

snäckor snäckor snäckor

www.familjensnygg.se