Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3733 ggr
[naraku]
0

Vad är det för vita trådar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mitt akvarium är ca 1 vecka och 2 dagar gammalt och det har dykt upp vita trådar lite överallt på växterna - se bild.

Vad är det för något? Och är det något att bry sig om eller kan man bara strunta i dem?

Sedan är det något beiged/ljusbrunt i sanden och på stenarna - alger? Har lust att köpa svart sand istället.

Lindzen
0

Det är rötter från växten ;) Ingen fara alls, bara ett tecken på att de trivs! :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[naraku]
0

#1 Åh men gud vad skönt, tack för det!

Blir nog att göra om i akvariet innan en kampis får flytta in, de vill ju inte ha vit sand - dumt av mig att köpa det.

[dynamitella]
0

Det behöver du inte oroa dig för :)

Jag har / har haft alla möjliga fiskar, räkor, malar och snäckor på vit sand utan problem åratal. Inklusive kampfiskar.

Det enda jag kan tänka mig kan störa fiskar är om man har ett relativt oplanterat akvarium, vit sand, och fiskar som är skygga. Men har man bara växter och någon annan inredning ska det gå hur bra som helst :)

[naraku]
0

Jaha okej! Jag har läst att kampisar vill ha mörk botten så det var därför jag tyckte jag hade gjort ett dumt val av sand. Oplanterat kommer det säkerligen inte att vara när han flyttar in :)

Det är ju bra att de kan trivas ändå, hoppas jag inte får stora algproblem bara för det syns ju hur tydligt som helst på vit sand kan jag tänka mig?

[dynamitella]
0

Ja, det syns snabbt om man får de slemmiga algerna.

Men (!), sand är bara att vifta på med en gammal pensel eller tandborste, så får inte algerna fäste :) Så de få gångerna jag fått alger på sanden är det bara att peta på sanden lite så flyter algerna iväg och in i pumpen, eller så går det att ösa sand över dem, så att de dör.

[naraku]
0

Åh tack för tipset! :)

[naraku]
0

Hörde att det finns trådalger, det är inte det jag har fått? Hoppas verkligen inte det och att Lindzen har rätt…

[dynamitella]
0

Visst låter det som det du har?

Men nej, det är till hundra procent rötter som försöker nå marken :)

Här har vi trådalger: http://www.neonfisken.launch-it.dk/uploadedImages/4282-tradalger.jpg

Jag har fått sånt i min mossa.. Så nu går jag med en grillpinne och snurrar bort alger 10 gånger om dagen -.-

[naraku]
0

Oj, det såg ut lite som spindelnät. Tur det inte var det jag hade!

Usch D: Hoppas du blir av med det snart då… jag vet inte så mycket om alger och hur man blir av med dem.

Däremot är jag säker på att jag fått bruna alger, de sitter på stenar, blad och på glaset…