Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1961 ggr
[Jagochminadjur]
0

Avliva?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag köpte 2 små malar (svårt namn >_<) för kanske 4 dagar sedan
Dem simmade tillsammans och var akriva dygnet runt.  

Men både i förrgår och igår så såg jag bara den ena malen simma runt och mumsa på blad och annat. Igår bestämde jag mig för att kolla efter den andra malen.(kl var 16:00)  Då ser jag honom ligga brevid en av mina växter, den ligger och vajar med strömmen och böjer sig konstigt. Sedan rör den sig bara några centimeter varje gång den försöker ta sig fram. Kollade honom igen på kvällen vid 23 tiden, då hade han flyttat sig några ynka centimeter till.  

I morse när jag kollade så ligger han vid fönsterrutan, en av mina guppys kom för nära och då fluffade han till och rörde sig några centimeter bort.  

Är han sjuk? Ligger bara still, gör ingenting. Den andra simmar runt som en galning.  

Kanske inte den bästa bilden, haha x__x

Stoodyear
0

Det är ottosar, troligen mår den inget vidare. Håll koll på den.

[Jagochminadjur]
0

Jodå, jag har koll på den! Just nu ligger den bara på botten och ''andas'' eller nått som det ser ut.  Vägrar röra på sig och så.

jagga-ewe
0

Ottisar kan vara känsliga första veckorna, våra tre senaste strök med. De är tämligen känsliga för dåligt vatten, nitrit och så. Vill gärna vara flera stycken, det blev stor skillnad på dem när de var 6 st, innan de tre nya strök med.

Låter ju inte som din Otis mår så bra, håll koll på h*n.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Jagochminadjur]
0

Jo jag tänkte köpa fler idag så att det blir ett litet stimm av dem.   

Sedan ska jag se om dem säljer sånna där ''vattentester''?
Så jag kan kolla om det är fel på vattnet!

[dynamitella]
0

Köp testen först, reglera eventuella fel, och köp sen fiskar i så fall :)

[Wijsa Kaberg]
0

#5: Tycker jag också, om det nu skulle vara fel på vattnet är det ju inte så bra om du redan stoppat ner en massa nya fiskar..;)

[Sarah E]
0

Får de mat ordentligt? Otocinclusar kan nämligen ganska lätt svälta ihjäl. De behöver mat varje eller som minst varannan dag. Algtabletter, broccoli, ärtor etc. De ät växtätare så de tål inte "köttfoder" så bra. Men det har du kanske redan koll på :)

[Jagochminadjur]
0

Hur får jag reda på om han äter? Ska kasta ner en tablett nära där han är. Tänk om han ignorerar den och inte vill äta! D:

[dynamitella]
0

Ja, du ska se om han äter eller inte :) Till slut lär dem sig att komma fram på kommando.

Prova med en kokt ärta (lite mosad, utan skal), en bit kokt broccoli, eller en algtablett.

Det brukar få fiskar kunna ignorera!

[Jagochminadjur]
0

Guppysarna slåss om den där algtabletten..  
Vi har inget broccoli hemma just nu.. :(

jagga-ewe
0

Mina ottisar har inte brytt sig om algtabletter alls. Däremot är guppysarna förtjusta i dem, o sprider gärna ut dem över hela karet. Så vi låter oftast bli algtabletter…

Vad det gäller gurka/zucchini/broccoli mm så tog det några försök innan ottisarna insåg att det var mat. Vi fjäskade med gurka var dag i en vecka, ottisarna simmade förbi den. Samma med broccoli. O zucchini. Tills en dag en ottis av misstag råkade sätta sig på zucchinin och upptäckte att det gick ju att äta! Nu kommer de farande så fort det vankas gurka. Guppysarna vill gärna ha gurka de med, men det är bara en av honorna som kommer åt den. Eller rättare, hon vaktar den så inte de andra kommer i närheten. Fast mot ottisarna gör hon inget. O de verkar inte märka henne heller. Som att de lever i olika universum fast samma akvarie. Dock inser guppyhonan att det är svårt att äta på en gurk-knort som det sitter tre ottisar på.

Så, försök envisas med smarriga grönsaker till dina ottisar. Förr eller senare är det nån av dem som hittar den. Då sprider sig "ryktet" snart.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sarah E]
0

Ett tips om man vill att de ska få ha maten ifred är att slänga i den när akvariet är släckt. Helst när det även är mörkt runt omkring. Då går de andra fiskarna och "lägger" sig.