Dräktig Black Molly, när få yngel?
Hej! Jag köpte 2 black mollys för ett par dagar sedan. I djuraffären sa de att honan är väldigt dräktig och att hon kanske snart ska få yngel. Att hon är dräktig är väl ingen tvekan om. Hon är rund som en boll! Har läst om att honan får en vit prick vid analöppningen när födseln närmar sig, och det har min hona. Men det jag undrar över är om det alltid är en vit prick där och att den liksom "växer" när det är dags för födseln? Anledningen till att jag undrar är att min hona hade en sådan prick redan när jag köpte henne i förrgår. Jag är nybörjare när det gäller mollys så detta är mina allra första. Jag har lite salt i vattnet, lagom temperatur och fiskarna verkar trivas. Men just detta med födseln är jag inte så jätteinsatt på. Så jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig :) Hur vet man när det snart är dags för honan att föda? Med vänlig hälsning// Caroline
Har du mycket växter i akvariumet som ynglena kan gömma sig i?
Jag har endel vattenpest, samt en annan växt som jag inte vet vad den heter men det är ganska stora blad på dom. Tänkte lägga i lite cabomba från mitt andra akvarium men eftersom det är någon sjukdom i det karet (akvariumet står på medicinering nu) så vill jag inte ta risken att föra över någon smitta till detta akvarium där jag har mollysarna. Och cabomban var slut i djuraffären:( Honan är just nu i en yngelkasse, och jag har lagt i en bit vattenpest så ynglena kan gömma sig när de föds.
Det låter jättebra ;)
Okej :)
Någon som har något tips att ge? :)
Än har hon inte ynglat.
Det kan dröja, vanligt att dem är smällfeta väldigt länge!
Okej, tack för svaret :) har släppt ut henne från yngelkassen nu så ska jag hålla koll på henne istället :)
Ja de brukar trivas bättre med att föda i det "fria". Så länge man har mycket växter brukar alltid någon klara sig!
Precis som stoodyear sa, om du har mycket växter brukar några klara sig. Lycka till ;)
Hej! Ville bara säga att hon fick bebisar igår kväll, 28/2. Jag kan räkna det till ca 40 stycken :) Upptäckte några yngel i akvariet och fångade snabbt upp honan och lade henne i yngelkassen. Och där i födde hon massa bebisar:) De frisimmande ynglen fångade jag upp, för neontetrorna ville gärna äta upp dom.. Ynglen ser fina och friska ut vad jag kan se. Några stycken är svarta, resten är i olika nyanser men de flesta är ljusa med svarta prickar. En del är mycket ljusa, silvermollys kanske? Spännande att se vad det kommer bli av dessa!:)
Bara vänta och se, lycka till!
BILD? ;)