Bli av med skräpsnäckor, byta sand?
Jag övertog ett akvarie, fick med växter, grus och fiskar.
Jag som aldrig nånsin har haft problem med dessa snäckor har nu massor.
Jag funderar på att byta ut gruset mot sand, sen lägga alla växterna åt sidan ett tag och gå igenom dem väldigt noga sen.
Jag orkar helt enkelt inte att göra rent gruset så pass mycket som antagligen krävs.
Kan man då köpa blästersand på Biltema eller vad rek?
Hur stort är karet? Är det på 200L+ så kan du köpa dig några praktbotiar, de är supersnabba på att rensa. Har du mindre så kan du köpa snäckätande snäcka, tar längre tid men om du får bort det mästa när du rensar så kan de hålla resten i shack :)
Är det på 100L+ är annars pakistanbotior bra, såklart beroende på vilka andra invånare i akvariet är. Pakistaner är livliga och kanske inte bästa sällskapet åt lugna, långsamma och långfenade fiskar. Och så beroende på vattenvärden, såklart. Heller inget at ha i något akvarium där man hoppas på yngel. Men de är väldigt roliga fiskar, har själv ett gäng! :)
Annars säger jag som föregående, snäckätande snäckor (Anentome helena). Har inte haft såna själv, men vad jag förstått förökar de sig inte i samma höga takt som "skräpsnäckor", samt är de mer dekorativa och blir därmed mer välkomna i ett kar.
Är inget av alternativen något för dig så får du ta bort dem mekaniskt (dvs för hand) och dra ner på matningen rätt rejält, så det inte blir något över för snäckorna att äta. Det är nämligen största boven i dramat när det kommer till snäckinvasion; övermatning. Stor tillgång på mat = en snäckstam som växer snabbt.
(I de fallen ka man vara glad att man har snäckorna som städar upp matresterna, eftersom mycket överbliven mat påverkar vattenvärdena negativt)
Använd absolut inte något medel för att ta död på dem eftersom du då får massdöd av snäckor, och ruttnande snäckor som förstör vattnet är väl inte det roligaste.
Ang. pakistanbotior så står det i Zoopets artbeskrivning (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844) att "Pakistanbotian är en relativt skygg skymnings- och nattaktiv fisk", detta är inte sant. Jag tycker de alltid är lika aktiva, och de är inte ett dugg skygga. Kommer upp till ytan när det vankas mat, man kan röra vid dem etc. Inte bara min erfarenhet, utan läser man andras kommentarer (i artbeskrivningen) så är det fler som har pigga, glada och sociala fiskar.
Har ju praktbotier, funkar inte! De äter inte alls upp dem tyvärr…..
Karet är på 200 liter.
Helenas snäckor kanske skulle kunna vara ett alternativ, skulle dessa sen funka att ha ihop med äpplen, tänker då att äpplen är ju så pass mkt större eller?
Vad tror ni om att byta gruset mot sand då?
Jag skulle inte rekommendera några snäckätare alls om man vill ha äpplen. De kan skada och stressa snäckorna, även om de inte dödar dem direkt. Äpplena kan däremot bli försvagade av att tvingas stänga in sig hela tiden (i skalet) eftersom de blir utsatta för attacker när de kommer ut och äter.
Jag föredrar sand framför grus, vill du byta så gör't. En del tycker att växterna kan ta skada pga att sand blir för tätt åt rötterna, men det är inget som jag personligen märkt av. Tvärt om verkar mina växter må bättre än de åren jag hade grus.
Var inne på Arken nu precis och han tyckte inte att jag skulle byta till blästersand, så då avskriver jag det :)
Jag funderar på att köpa Helena till stora karet så får äpplena gå kvar i det lilla, inte värre än att helenan får flytta sen om jag bestämmer mig för att flytta mina söta äpplen.
Jag vill ju gärna bli av med "skräpet".
Det klart inte Arken rekommenderar blästersand, vad skulle de tjäna på det? ;)
Fogsand är lite grövre än blästersanden. Vad jag har fattat är det dock bra att ha sandsnäckor om man har sand, som drar ner lite av skiten i sanden. Det mår växterna bra av och du får en bra och god bakteriekultur i botten. Med grus ramlar det ner lättare utan sandsnäckor.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Köpte julas blästersand 60kr för 25kg.. Funkar fint!
Finns det ngn här inne som säljer Anentome helena?
#9 dem finns i de flesta zoo butikerna ;)
#10 Mjo vet det, men hellre att jag köper privat :)
Hur gör ni alla när ni får skräpsnäckor eller vad ni nu kallart? ;)
Jag brukar nämligen mosa dem, men jag bör kanske inte göra det?
Idag tömdes det stora karet helt, vill ju bli av med dem, det låg massor snäckor på botten av hinkarna….
jag krosdar dem, de andra äter gärna upp de döda snäckorna, både fiskarna o äpplena gillar dem.

Jag handplockar småsnäckorna när de blir för många, och matar väldigt snålt en period så håller de sig i schack.
Tycker numera småsnäckorna hör till biotopen i karet, de äter ju också en del alger. Det är bara när vi övermatat som småsnäckorna blir för många. Det tar ju ett par dagar att plocka bort snäckorna när de "exploderat" men sen så dröjer det ju ett tag innan de kommer tillbaka.
Jag har två st helena-snäckor, tycker inte de gör så stor skillnad i mitt akvarie på 60 lit. Vill köpa några fler, så kanske man kommer se dem lite oftare också. Helenasnäckorna ser jag kanske bara en gång i månaden, de gömmer sig väl, samt att det är svårt att akta dem när man gör storstädning i akvariet så det är lätt att skada dem.
Jag kan inte ha några snäckätande fiskar då karet är för litet så helena-snäckorna fortsätter jag med, hoppas fler snäckor gör större nytta så småningom.