Krabba tillsammans med fisk?
Ha kommit in i en liten "fisk period" och är aningens nyfiken på allt som har med akvariumfiskar att göra då en kompis till mig har ett jätte stort akvarium med en massa fina fiskar.
Han ville dock ha något mer spännande som en sköldpadda/krabba eller liknande och då ploppade en fråga upp i huvudet på mig:
Hur går krabbor ihop med fiskarna?
Finns det någon krabba som är snäll mot fiskarna och inte kniper med klorna emot de och försöker få tag i de?
Och en annan fråga, hur går det att ha en sköldpadda ihop med fiskarna?
Vad jag förstått så ska både krabba och sköldpadda ha ett landställe där de kan gå upp, sköldpadda vet jag ska ha det men hur är det med krabbor?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Krabbor vill ofta ha ett stort landställe, precis som sköldpaddor. Minst 30x30 cm :) Gärna då med kanske mossa, sand och växter i sidorna.
Krabbor äter fiskar när de får tag på dem, lika så sköldpaddor.. Så då får det vara snabba fiskar, Exempelvis levandefödare :)
#1 Ok, tack för ditt svar! =)
Vad mer finns det som är "spännande" som man kan ha tillsammans med fiskar och som inte hotar deras existens i akvariumet?
Klogrodor och eldsalamander vet jag folk som har/haft med fiskar, men har ingen aning hur bra detta egentligen är!
#3 Klogroda? Visste inte ens att det fanns något sådant.
Måste kolla upp denna krabat!
Finns stora och en dvärgvariant, den lilla kan man ha med nästan alla fiskar som inte har lång stjärt medan den stora bör man ha fiskar i "icke-ätbar" storlek!
#5 Okej, vet du om det finns mer varianter som man kan ha tillsammans med fiskar?
Jag har lite tipps på andra invånare än fiskar.
Om du sänker vatten nivån och säkrar alla rymmningmöjligheter och fixar en landdel, ex en bredare stock och grövre växter som gullranka så kan du ha Sesmara bidens. De är en vanlig och liten krabba som gärna äter fisk men är inte så snabba på att fånga, men jag rekomenderar inte att du har slöa fiskar som Guppy och mollys. De kan funka men risken finns att krabborna kan ta dem.
Om du vill ha sköldpadda så måste du ha ett akvarium på 300 - 500 liter och stora snabba fiskar (ex, pappigojciklider, hantelciklid) och alltid mata väl så sköldpaddan inte blir sugen på fiskarna. Sköldpaddor kräver en landel stor nog så den kan ligga och torka till och sola i uv ljus och en vattennivå som är minst som skalets längd, gärna högre. Vanliga arter: Chrysemys scripta elegans ca 30cm som vuxen, Trachemys scripta scripta ca 20-25 cm som vuxen, Sternotherus odoratus
ca 20 cm.
Klogroda som nämts kan va lite svåra med maten, finns en brun liten varient och är fredlig och en stor gul vit som kan äta små fisk om dom kommer nära. Lätt groda överlag och kröver ingen speciel miljö, gömmställen är de ända jag kommer på.
Äppelsnäckor Pomacea bridgesii är gansla söta och äter mat från botten bra och roliga att titta på tycker jag. Man måste mata dem med, brockoli, gurka, algtabletter och så äter de av mygglarvet, athemia osv som du ger till fiskarna. Dom kan bli stora som pingisbollar och lägger gladeligen ägg kockonger ovanför vatten ytan om dem trivs.

Det är ingen som har nämnt sötvattensräkor ännu! Det finns en uppsjö av arter och varianter på dessa. Körsbärsräkor är fina och ganska tåliga. Kul inslag i akvariumet med små och fredliga fiskar (typ rasboror) eller ensamma om man vill vara säker på att få bebisar.
Såg att eldbuksalamander tas upp som förslag. Tänk på att salamandrar kräver låg temperatur på vattnet, gärna under 25oC, det är inte alla fiskar som vill ha det så "kallt". De flesta ska även ha landdel.
Har själv haft Sesarma bidens eller rödklokrabba i akvarium med lite guppys, Fjärilsciklid och säkert något mer en gång i tiden. De är allätare så de tackar inte nej till något ätbart ;) Men de är å andra sidan som nämns i #7 inte på hugget direkt. Jag saknade inte en enda fisk under tiden som jag hade min lilla krabba. De vill ha möjlighet att klättra upp över vatenytan och chilla lite, så man bör ta hänsyn till rymninsrisken. Har de möjlighet klättrar de ut ur akvariet och promenerar iväg… Jag brukade inte ta på min krabba så jag vet inte hur pass "bitska" de är, men jag tror att de gärna väljer att få vara i fred. :)
#7 & 8 Tack för era svar! =D