Algproblem!(igen)
Nu börjar det bli alldeles förmycket algväxande i mitt 112liters.
Jag har för mig att det började efter att jag köpte någon protein vätska till växterna. (djuraffären sa att det var jättebra växtmedel)
Men nu har jag alger i substratet (överallt) växterna har alger, mina dekorationer har alger. Trotts att jag skrubbade bort det mesta för 3 dagar sedan. Växterna har något konstigt vitt pulver på sig, likaså några dekorationer.
Jag frågade djuraffären om det. Och dem sa att jag skulle göra småa vattenbyten varje dag och inte mata något. Jag har inte matat och har gjort småa vattenbyten varje dag i 3 dagar. Men det ser bara värre ut och mina algätare har fullt upp med att sitta på glaset i bakre delen av akvariumet.
Något bra tips på hur jag ska göra??
Vill inte göra 100% vattenbyte.
Att börja med gödning betyder ca 3 veckor med mycket alger.. Växterna behöver tid att anpassa sig. Det sämsta man kan göra är att inte följa sig gödningsrutin för att det börjar komma alger, då blir det bara värre! Fortsätt med likadana vattenbyten som innan du fick alger, och göd enligt doseringen så ska det bli bra efter ett tag! Det du kan göra är att putsa bort de alger du kan, annars kommer det sköta sig själv!
Det ska ge dosering varje morgon står det.
Då tycker jag du ska göra det, efter doseringstabell, möjligen lite mindre om du inte har så mycket växter! Alger kommer alltid i början, man får leva med det ett tag om man vill ha växter som trivs och växer! :)
Okej! Så då behöver jag nog inte oroa mig.
Växterna ser ju inte ut att må bra just nu, dem vissnar och så.
Hoppas bara att dem försvinner för det ser inte fräst ut >_<
Vad har du för belysning/hur mkt tänt? Tänkte på W/liter och h/dygn
Jag är inte säker, men det är 2 st ljusrör som sitter tätt mot varandra. (Har inte kollat hur mycket watt det är>_<) Och jag tänder vid 10:00 och släcker vid 19:00
Det är bra att veta :) har du ca 0.3 behöver du inte så mkt snabbväxande växter.. Har du kanske 0.5 behöver du mer!
Okej! Men jag är lite osäker på vad jag ska göra. Hur ska jag få rent substratet? D: Ska jag bara göra vattenbyten som vanligt varje fredag och hoppas att det går bort?
Aa, substratet kommer förmodligen gå bort tillslut av sig själv, annars finns det en snäcka Melanoides tuberculatus (malaysisk sandsnäcka)
den är sjukt duktig på att göra rent i bottensubstratet, både från alger och från matrester !
Okej, det ser ut som små grässtrån just nu.
försök få tag i den där snäckan! Den är nästan ett måste i alla akvarium om du frågar mig (:
Det ska jag göra! :) Tack så mycket
brukar kosta MAX 2kr styck… Ofta kan man tom få den gratis :)