Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1101 ggr
RacerDonnans
0

Ancistrusyngel i smutsigt kar...

Hej!

Har ett problem.
Vi har ett 200liters akvarium där de flesta fiskar dött under hösten (av ålder oftast) och vi har nu haft en Neontetra och några Ancistrusar kvar. Vi har länge sagt att vi skall storstäda akvariet, det är riktigt länge sen och vi har en massa smuts i gruset som skulle behöva plockas ur och tvättas.

Nu när vi äntligen skulle ta tag i detta, så upptäckter min yngsta tös att vi har en massa "slammisbebbar" som hon säger. 

Mot alla odds om jag läser hur det skal ha det. De simmar omkring och smaskar på allt, grus, glas, växter… De är ca 1cm stora. 

Vi har en rejäl pump och den är de också på. Nitrithalten är bra och låg, men Natrium lite hög samt mycket gamla ruttna växter och avföring som skulle behöva bort.

Jag har fyllt på nytt fräscht vatten så mycket jag kunde, men vågar inte göra för stora förändringar nu då de klarat sig hittills. Vad tycker ni att jag bör göra?
Sugs de in i pumpen och dör eller dör av dåligt vatten så blir ju tjejerna ledsna. Det är först gången vi haft sånna yngel genom åren vi haft akvarium trots att vi haft dem länge. Vi har haft Mollys och Guppys samt lyckades en gång få en hel hög yngel av en sort som lägger ägg (äggen hade fastnat bakom ett yngelnät för guppys så vi kunde fånga upp dem och lägga dem i nätburen där de kläcktes).

De enda yngel vi planerat är de levandefödda som vi lyckats bra med. Vi har alltså nu inte planerat eller ens försökt få dessa yngel heller så därför är förutsättningarna som de är.

Tips någon?

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

ivanhoe81
0

ja det är väl att koppa in dm från det skitiga vattnet till ett fräschare vatten, flyttar man dem direkt så dör de, det läste jag på en sida

[Tassy]
0

Jo de stämmer att de är känsliga för tvära byten. Försök slamsuga så noga du kan, gör mindre vattenbyten men oftare. Jag  har ett 300L nu fullt med ancistrusyngel, jag häver ut vattnet i badkaret först för att se så inga yngel åker med smutsvattnet. Visst får jag skrubba som en tok sen, men man vill ju att de små ska ha det bra också så.

RacerDonnans
0

Tack för era tips. Får prova med små men många byten. Har försökt städa ur en del också. Får fortsätta så antar jag.

[Tassy]
0

Så länge du skyndar långsamt så blir det nog utmärkt. Glad

RacerDonnans
2

#4 Tack, hoppas det.
Än så länge funkar det i alla fall Glad

JohannaEkroth
0

Hur går det med de små?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else